نشست «بررسی و نقد جریان‌های افراطی شیعه»

نشست «بررسی و نقد جریان‌های افراطی شیعه»

شنبه, ۱۱ اسفند, ۱۳۹۷

نشست «بررسی و نقد جریان‌های افراطی شیعه» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر فرمانیان در روز چهارشنبه ۸ اسفند ۹۷ با همت انجمن علمی دانشجویی مبانی نظری اسلام برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر فرمانیان گفت: مراجع و رهبر انقلاب اسلامی در رابطه با توهین به مقدسات اهل سنت فتوای رسمی داده اند که اهانت به مقدسات اهل سنت حرام است.

معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار کرد: یکی از مسائل جریان شیرازی در دوران دفاع مقدس، مخالفت با رفتن رزمندگان به جبهه‌ بود. در سال‌های جنگ تحمیلی، سیدمحمد شیرازی “فتوا به حرمت جنگ علیه عراق داد”، اقدامی که عملاً به‌ نفع رژیم بعث عراق بود و در طول آن دوران وی و سایر اعضای خاندان شیرازی حرفی علیه صدام نمی‌زدند.

دکتر فرمانیان بیان کرد: بعد از سید محمد شیرازی برادرش سید صادق شیرازی رهبری این گروه را به دست گرفت.

وی با تاکید بر این‌ که رویکرد خاندان شیرازی حضور در رسانه‌هاست، اظهار کرد: تشیع لندنی ۱۸ شبکه ماهواره‌ای و سه شبکه رادیویی دارد؛ شبکه امام حسین ۱ و ۲ و۳، شبکه مرجعیت، بیت‌العباس، امام صادق (ع)، بقیع، فدک، النوار ۱ و۲ ، الزهرا (س) و صدای رعد از جمله شبکه‌های معروف جریان سید صادق شیرازی است که به سه زبان فارسی و عربی و انگلیسی است و لذا متاسفانه در تولید شبکه‌های ماهواره‌ای از ما موفق‌تر بودند.

فرمانیان تصریح کرد: حداقل هزینه یک شبکه ماهواره ای در ماه حدود ۲۰ میلیارد تومان است.

وی به عنوان نمونه هزینه ماهیانه شبکه وهابی «کلمه» را ماهیانه ۴۰۰میلیارد تومان ذکر کرد حال این سوال مطرح می شود چگونه طیف شیرازی با اندک طرفداران خود می‌تواند ۱۸ شبکه با هزینه‌های سنگین را بگرداند؟

فرمانیان در ارتباط با شبکه فدک بیان کرد: این شبکه در سال ۲۰۰۲ توسط یاسر الحبیب در انگلستان تاسیس شده‌است، او در سن ۱۹ سالگی هیئت خدام المهدی را در کویت راه اندازی کرد و علیه عایشه سخنرانی کرد و لذا دستگیر شد و به ۱۵ سال حبس محکوم شد ولی بعد از سه ماه عفو می‌خورد و آزاد می‌شود و در لندن شبکه فدک را تاسیس می‌کند.

وی در دهکده ثروتمند فولمر یک کلیسای متروکه را به قیمت ۲ میلیون پوند خریداری کرده و آن را به مرکز فعالیت‌های خود از جمله شبکه تلویزیونی اش (تلویزیون فدک) تبدیل کرده‌است. لندن اجازه تاسیس کلیسا و تبدیل به حسینیه به این فرقه را داده و لذا زمینه ساز ظهور شبکه فدک است و به طور کلی این فرقه از حمایت مالی انگلستان برخوردار بوده و هستند.

این کارشناس دینی گفت: همه مفسران شیعه قائلند که هیچکدام از زنان پیامبران هیچ گاه در باب مسائل عفت به شوهرانشان خیانت نکرده اند.

وی با اشاره به رویکرد کلی تشیع لندنی، بیان کرد: اولین رویکردی که مورد توجه آن‌هاست لعن علنی است.

فرمانیان با اشاره به این‌که توهین به مقدسات اهل سنت از جمله رویکردهای جدی تشیع لندنی است، تاکید کرد: هیچ کتابی از کتب شیعیان تندرو مورد نقد اهل سنت قرار نگرفته است چون از اینگونه تالیفات به نفع خود بهره برداری می کنند اما کتاب‌هایی که محترمانه نقد اهل سنت را کرده‌اند شدیدا مورد مخالفت اهل سنت قرار گرفته‌است.

این کارشناس مسائل دینی یکی دیگر از رویکردهای تشیع لندنی را تاکید بر وجود هفته برائت در برابر هفته وحدت دانست.

معاون پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب تاکید کرد: قمه زنی یکی دیگر از رویکردهای تشیع لندنی است که به آن توجه ویژه‌ای دارند که اثری جز شیعه هراسی، اسلام هراسی و دین هراسی ندارد.

فرمانیان مخالفت آشکار با انقلاب اسلامی، اهانت علنی به مراجع تقلید، مخالفت با فلسفه و عرفان را از عمده موضعگیری های تشیع لندنی بیان کرد.

منبع خبر: مدیریت دانشجویی فرهنگی