نشست “بررسی کارنامه جریان مقاومت در سوریه”

نشست “بررسی کارنامه جریان مقاومت در سوریه”

سه شنبه, ۸ اسفند, ۱۳۹۶

نشست "بررسی کارنامه جریان مقاومت در سوریه" در قالب پیشینه تاریخی، معارضه عقیدتی
و تحولات میدانی روز سه شنبه ۸ اسفند ۹۶ به همت انجمن علمی دانشجویی انقلاب اسلامیِ
دانشگاه معارف اسلامی، در سالن اجتماعات دانشگاه برگزار شد. در این نشست دکتر محمد
هادی فلاح زاده جامعه شناس، سردار مصطفی متولیان از مبارزین نهضت حضرت امام(ره) و
فرمانده اسبق سپاه حفاظت ولی امر و حجت الاسلام اسحاقیان روحانی مدافع حرم و استاد
سطوح عالی حوزه علمیه به ایراد سخن و ارایه تحلیل پرداختند.
در ابتدای این نشست سردار متولیان فرمودند: آل سعود حامی و پشتیبان گروه‌های تکفیری
منطقه است.
ایشان در این مراسم اظهار داشت: درسال ۶۱ وپس از فتح خرمشهر ارتش اسرائیل به لبنان
حمله و بیروت را اشغال کرد و تحلیلی که درآن زمان وجود داشت این بود که این حمله
برای خنثی کردن آثار فتح خرمشهر توسط ایران بود.
وی با اشاره به توسعه جبهه مقاومت در منطقه و شکست ابهت اسرائیل بیان کرد: در جنگ
۳۳ روزه اسرائیل از رود لبنان نتوانست بیشتر پیش روی کند اما به برکت حزب الله این
منطقه به گور دسته جمعی اسرائیل تبدیل شد.
فرمانده سابق حفاظت ولی امر (عج) تصریح کرد: همه گروه‌های تکفیری برندی از آل سعود
دارند و از سوی این دولت حمایت می شوند و این موضوع روشن و شفاف است و این گروه‌ها
در برابر جبهه مقاومت ایستادند اما در حال نابودی هستند.
وی اظهار داشت: انگلیسی‌ها تخم لقی را در کشورهای اسلامی ایجاد کردند که همیشه
درگیری باشند و به وسیله آن سواستفاده های خود را انجام دهند.
سردار متولیان با اشاره به برنامه‌های استکبار برای کشورهای اسلامی افزود: از جمله
اقداماتی که انجام دادند در لبنان قانونی ایجاد شد که علی رغم اینکه اکثریت مردم
مسلمان هستند اما رئیس جمهور مسیحی است.
فرمانده سابق حفاظت ولی امر (عج) اظهار داشت: همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی جریان‌هایی
پیش می‌آید که دوران افول اسرائیل شروع می‌شود که نخستین حرکت تشکیل حزب الله لبنان
بود، پس از فتح خرمشهر و اشغال لبنان از کشورمان نیروهایی به فرماندهی متوسلیان به
لبنان اعزام می‌شوند.

سردار ادامه داد: تنها کشوری که چهل سال با کشورمان رابطه مناسبی داشته است سوریه
بوده است و این موضوع سبب شد کشورمان به خوبی حزب الله را تقویت کرد.
در ادامه این مراسم دکتر فلاح زاده بیان داشتند: داعش با هدف ترویج اندیشه‌های
وهابی آل سعود تشکیل شد.
محمد هادی فلاح زاده در این مراسم با اشاره به افکار سلفیت و لزوم مقابله با آن
اظهار داشت: سلطه بر جهان اسلام و بلامنازع بودن و مقابله با تشیع، ارائه الگویی
نوین مبتنی بر اندیشه سلفی توسط این جریان دنبال می‌شود، جریان سلفیت در کشور مالزی
که اسلامی است نفوذ کرد و جلوی ترویج تشیع را گرفت.
ایشان با بیان اینکه داعش جریان فکری است که توسط آل سعود حمایت می‌شود، افزود:
خاستگاه داعش آل سعود است و به دلیل اینکه غرب متوجه شد انقلاب اسلامی با تکیه بر
سیره اهل بیت (ع) فعالیت‌های خود میان ملت‌های مسلمان را دنبال و اسلام و تشیع را
ترویج می‌کند اقدام به تشکیل و حمایت از داعش کرد.
وی بیان داشت: اگر بخواهیم الگوهای جهان اسلام را در نظر بگیریم مهم‌ترین و اصلی‌ترین
الگوی موجود انقلاب اسلامی است که ایران و عراق و حزب الله در یک راستا هستند.
دکتر فلاح زاده تصریح کرد: اخوان یکی از جریان‌ها در جهان اسلام است اما فاقد الگو
است و مشاهده شد مرسی به ریاست جمهوری رسید اما به دلیل عدم وجود برنامه مناسب شکست
خورد، جریان‌هایی در جهان اسلام وجود دارد که شامل جریان احیاگر که جریان امام راحل
است و جریان صفویت و سکولار و روشنفکری دینی آن‌ها می‌شود.

 

ایشان با اشاره به شاخص و معیارهای موجود برای شناخت جریان بیان داشت: جریان باید
دارای مبانی فکری و بینان گذار داشته باشد وهمچنین پیروانی از آن تبعیت کرده و در
متن جامعه هوادار داشته باشد.
فلاح زاده تصریح کرد: برای شناخت جریان‌ها ابتدا باید شیوه فکری و روش آن‌ها را
بشناسیم، باید بدانیم سلفیت چگونه خود را به جریان اسلام تحمیل کرد و سپس افکار خود
را پیش برد.
وی با اشاره به حمایت‌های آل سعود از داعش ابراز داشت: وهابیت سعودی یا همان وهابیت
درباری دارای افکار و برنامه‌هایی برای خود است، داعش برای خود حکومت تشکیل داد و
وهابیت حاکمیت سیاسی داعش را پذیرفت تا اندیشه وهابیت را ترویج کند.
دکتر فلاح زاده خاطر نشان کرد: در تشکیل داعش پیوند عربستان و آمریکا به خوبی
نمایان شد که مقابله با ملت‌های مسلمان مهم‌ترین هدف این پیوند بود.
در انتها این نشست حجت الاسلام و المسلمین اسحاقیان روحانی مدافع حرم و استاد سطوح
عالی حوزه علمیه به سخنرانی پرداختند.
ایشان ضمن بیان رشادت ها و دلاور مردی های رزمندگان در جبهه مقاومت، مهمترین عامل
پیروزی در جبهه مقاومت را برقراری رابطه امت و امامت بیان کردند.