نشست بصیرتی «حوادث اخیر سوریه و تطبیق آن با روایات آخرالزمانی»
دوشنبه, ۱۰ دی, ۱۴۰۳نشست بصیرتی «حوادث اخیر سوریه و تطبیق آن با روایات آخرالزمانی» با سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین بالادستیان و به همت کانون مهدویت دانشگاه معارف اسلامی، در روز سه شنبه ۴ دیماه در سالن امام رضا علیه السلام برگزار شد.
حجتالاسلاموالمسلمین بالادستیان مباحث خود را در چهار بخش عنوان کرد:
۱- کارکردهای علائم و نشانههای ظهور امام مهدی علیهالسلام
۲- دستهبندی اجمالی نشانههای ظهور
۳- سیمای سفیانی در روایات شیعه و سنی
۴- تطبیق حوادث کنونی غرب آسیا (به ویژه در سوریه) با نشانههای ظهور و جریان سفیانی
مدرس مرکز تخصصی مهدویت گفت: از بدو خلقت، همواره تقابلی میان جبهه حق و باطل وجود داشته که در نهایت با ظهور امام مهدی علیهالسلام به پیروزی جبهه حق منجر خواهد شد.
وی اشاره کرد: نکتهای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که مهم نیست که در چه عصر و زمانی زندگی میکنیم، مهم این است که همواره در جبهه حق ایستاده باشیم.
ایشان در ادامه بحث، به تبیین کارکردهای نشانههای ظهور پرداخت و عنوان داشت: نشانههای ظهور و قیام امام مهدی (عليهالسلام) دارای کارکردهای متعددی هستند. این نشانهها بهویژه برای تشخیص مدعیان دروغین، تقویت ایمان و امید در دل منتظران، و افزایش آمادگی یاران امام مهدی (عليهالسلام) طراحی شدهاند. این آموزهها به ما کمک میکنند که در هر مقطع زمانی، در مسیر حق قرار بگیریم و از سستشدن ایمان خود جلوگیری کنیم.
استاد مرکز تخصصی مهدویت در ادامه سخنان خود گفت: بهطور کلی، نشانههای ظهور به سه دسته تقسیم میشوند: سیمای جامعه آخرالزمانی، نشانههای حتمی، و نشانههای غیرحتمی. این نشانهها، تصویری از وضعیت اجتماعی و اخلاقی جهان در زمان ظهور ارائه میدهند و درک و آمادگی بیشتر منتظران را برای پذیرش قیام امام مهدی علیهالسلام تقویت میکنند.
حجت الاسلام بالادستیان بیان داشت: سفیانی یکی از نشانههای حتمی ظهور امام مهدی علیهالسلام است که در روایات متعدد از او یاد شده است. این قیام با ویژگیهای خاصی همراه است که در روایات شیعه و سنی، بهویژه در بیش از ۲۰۰ حدیث، به تفصیل بیان شده است.
ایشان در تبیین ویژگی، مشخصات، قیام و دوران قیام سفیانی بیان داشت:
مشهورترین نام ذکر شده برای سفیانی «عثمان بن عنبسه» است، اما در برخی روایات اسامی دیگری چون «عبدالله» نیز آمده است. او از نسل ابوسفیان و هند جگرخوار است. او دارای چهرهای با آثار آبله بر صورت، پیشانی پهن و چشمان زاغ است. گفته شده است که او خبیثترین انسانهاست و رفتار سنگدلانهای دارد که نشان از عدم ایمان او به خدا دارد. در برخی روایات آمده که سفیانی به دین اسلام متعهد نیست و حتی در برخی موارد به عنوان نصرانی یا مرتد شناخته شده است. اما با شعارهایی چون «یا ربّ یا ربّ»، مردم را فریب میدهد.
سفیانی بهطور خاص برای قتل شیعیان پاداش تعیین میکند. خروج او از ماه رجب در همان سالی که قیام امام مهدی علیهالسلام آغاز میشود، رخ میدهد. و همزمان با خروج سفیانی، دو نفر دیگر به نامهای «یمانی» از یمن و «خراسانی» از ایران و کشورهای خاورمیانه قیام میکنند. این خروج و قیام در یک زمان واحد اتفاق خواهند افتاد.
سفیانی از منطقه «وادی یابس» در شام قدیم آغاز میکند و مناطقی چون دمشق، فلسطین، اردن و حمص را تصرف میکند. او همچنین جنگهایی مانند جنگ قرقیسیه را آغاز میکند که در آن صدها هزار نفر کشته میشوند. سفیانی به عراق حمله میکند و در بغداد و کوفه کشتار عظیمی بهپا میکند. در بغداد، ۷۰ هزار نفر کشته میشوند و در کوفه، ۷۰ نفر از علمای صالح دین به شهادت میرسند. در زمان ظهور امام زمان علیه السلام، سفیانی سپاه خود را برای جنگ با امام زمان روانه مدینه می کند که به اذن الهی خسف بیداء رخ می دهد و سپاه او به هلاکت می رسند. دوران حکومت سفیانی ۱۵ ماه است و در نهایت در بیتالمقدس کشته خواهد شد.
حجت الاسلام بالادستیان در ادامه گفت: برخی معتقدند که گروههایی چون داعش ادامه همان سفیانی هستند، اما این تطبیق صحیح نیست. زیرا طبق روایات، خروج سفیانی تنها ۱۵ ماه به طول میانجامد، در حالی که فعالیت داعش سالها ادامه داشت. همچنین ویژگیهای جغرافیایی و زمانی قیام سفیانی کاملاً با گروههایی چون داعش متفاوت است. سفیانی از نشانههای حتمی ظهور امام مهدی علیهالسلام است و تحلیل دقیق روایات پیرامون او نه برای ایجاد وحشت، بلکه برای درک بهتر از حوادث آخرالزمان و تقویت بصیرت و ایمان مؤمنان اهمیت دارد.