مراسم گرامیداشت آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج)

مراسم گرامیداشت آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج)

دوشنبه, ۲۸ آبان, ۱۳۹۷

مراسم گرامیداشت آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد صابر جعفری قائم مقام بنیاد مهدی موعود (عج)، روز یکشنبه ۲۷ آبان ماه ۹۷ بعد از نماز ظهر و عصر در نمازخانه دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر جعفری سخنانشان را با سوال از حلقه مفقوده قیام اهل بیت(ع) آغاز نمودند؛ حلقه مفقوده قیام اهل بیت(ع) چه بوده است؟ یعنی آنچه مانع از قیام اهل بیت(ع) می­شده چه بوده است؟ و در جواب این سوال گفتند: از چند منظر می­توانیم در مورد پاسخ به این سوال گفتگو کنیم؛ یک منظر بحث علل غیبت می­تواند باشد، منظر دیگر جستجو در روایاتی است که ویژگی یاران امام زمان(عج) را مطرح می­کنند، همچنین در روایاتی که شرایط ظهور را گفته است می­توانیم این بحث را دنبال کنیم. به طور مثال در برخی روایات، از جمله روایت سُدیر صیرفی داریم که وقتی سدیر از امام صادق(ع) در مورد عدم قیام می­پرسند امام (ع) در جواب به ایشان می فرماید: اي سدير! به خدا سوگند، اگر شيعيانم به عدد اين بزغاله‏ها مي‏بودند، ‏نشستن در خانه و سکوت برايم جايز نبود، آن گاه من به سوي بزغاله‏ها متوجه شدم و آن‏ها را شمردم، هفده بزغاله بود!

در روایات مختلف داریم وقتی از برخی ائمه سوال می­شد چرا قیام نمی­کنید؟ هر کدام از ائمه جوابی به صراحت یا کنایه در پاسخ به این سوال می­فرمودند و پاسخی که می­فرمودند آن حلقه مفقوده­ای هست که امروزه به کار ما می­آید.

قائم مقام بنیاد مهدی موعود (عج) در ادامه سخنانشان به حلقه مفقوده قیام اهل بیت(ع) اشاره نمودند؛ حلقه مفقوده قیام اهل بیت(ع) و ظهور امام عصر(عج) که باید امروز به آن اهتمام بورزیم و در روایات مختلف از جمله روایت سدیر نیز آمده است بحث “یار” است، یعنی یارانی که ویژگی­های لازم را داشته باشند و بار امام را بتوانند حمل کنند و مسئولیت­ها را به گردن بگیرند، اگر یار باشد بقیه مسائل قابل حل است.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری در توضیح ویژگی­های یار با اشاره به روایات متعدد گفتند: امام رضا(ع) می­فرماید رحم الله عبدا أحیا أمرنا؛ خدا رحمت کند عبدی که امر ما را احیا کند، یعنی علوم ما را یاد بگیرد و به دیگران بیاموزد که اگر مردم محاسن کلام ما را بدانند از ما تبعیت خواهند کرد که همه طلاب با همین نگاه وارد حوزه شده­اند یعنی برای یادگرفتن و بعد یاد دادن علوم اهل بیت وارد حوزه شده­اند. امام سجاد(ع) می­فرماید: منتظران بهترین هر زمانی هستند کسانی هستند که غیبت امام زمان(عج) برایشان مثل دیدار است، یعنی به وظیفه­اش عمل می­کند در عین اینکه امام (ع) را نمی­بیند. بعد امام (ع) می­فرماید: اینها در پنهان و آشکارا مردم را به دین خدا دعوت می­کنند و به تعبیر من حلقه مفقوده قیام را فراهم می­کنند.

دکتر جعفری در ادامه با اشاره به روایتی از امام حسن عسگری(ع) به تشریح وظیفه فعلی منتظران پرداختند؛ در روایتی از امام حسن عسگری داریم “خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا شَيْ ءٌ ، الْإِيمَانُ بِاللَّهِ وَ نَفْعُ الْإِخْوَانِ” ما در مرحله اول باید ایمان به وعده­های الهی داشته باشیم و در مرحله بعد باید این وعده­ها و باور به آنها را به مردم منتقل کنیم؛ ما دیدیم خداوند چطور طاغوت پهلوی را با اینکه دست ما خالی بود از بین برد، وعده نصرت الهی قطعی است “ان تنصر الله ینصرکم”، در جنگ تحمیلی هم نصرت الهی کاملا مشهود بود و ما ارتش عراق را که کل دنیا پشتش بود، زمنگیر کردیم، باید باور به نصرت الهی داشته باشیم. جامعه منتظر باید ایمان به نصرت را در خود بپروراند، اگر ما درست عمل کنیم خدا کمک می­کند. ما باید ایمان به نصرت الهی داشته باشیم و البته متوجه باشیم و بدانیم دشمن برنامه دارد تا غافلگیر نشویم. وعده خدا در مورد حضرت مهدی (عج) محقق خواهد شد ان الله لایخلف المیعاد.

ایشان در جمع بندی سخنانشان وظیفه اصلی را تلاش برای احیای امر و تربیت یار دانسته و گفتند:

برای تربیت یاران دو چیز باید شکل بگیرد، به تعبیر امام عسگری(ع) باور به نصرت و وعده الهی و دیگری النفع بالاخوان یعنی خیر رساندن به برادران که این خیر اعم از خیر فکری و اقتصادی و روحی است تا جامعه را برای ظهور حضرت آماده کنیم.

منبع خبر: مدیریت دانشجویی فرهنگی