نشست «آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(ره) الگوی حوزه انقلابی»

نشست «آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(ره) الگوی حوزه انقلابی»

سه شنبه, ۱ آبان, ۱۳۹۷

نشست تخصصی «آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(ره) الگوی حوزه انقلابی» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حمید روحانی(رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی) و با همت انجمن علمی دانشجویی انقلاب اسلامی روز دوشنبه ۳۰ مهر ۹۷  در سالن امام رضا(ع) دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی با استناد به آیه ۶ سوره ممتحنه «قَدْ كانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللَّهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ مَنْ يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ» (همانا براى شما در (روش) آنان، (ابراهيم و يارانش) سرمشق خوبى است براى كسى كه به خدا و روز واپسين اميد دارد و هر كس روى برتابد، خداوند بى نياز و ستوده است) حضرت امام خمینی(ره) و آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(ره) را بعنوان یک الگوی تمام عیار حوزه انقلابی معرفی کردند.

ایشان گفتند: علم در اسلام جایگاه بلندی دارد ولی تربیت مقدم بر علم است کسی که علم دارد ولی تربیت ندارد مصداق اذا فسد العالِم فسد العالَم است. در طول تاریخ کسانی که در جهت تربیت و اصلاح نفس گام برنداشته اند ضربه‌های سنگینی به جامعه زده‌اند، امروز به واسطه فراوانی زمینه انحرافات بیش از هر روز به تربیت اسلامی نیازمندیم.

دکتر سید حمید روحانی بیان داشت: امام پیش از انقلاب فرمود که ایادی استعمار از انسان می‌ترسند استعمارگران می‌خواهند همه چیز ما را به یغما ببرند، نمی‌گذارند در دانشگاه‌های ما آدم تربیت شود.

ایشان در ادامه گفتند: دشمن امروز می‌خواهد جامعه را به سمت فرهنگ غربی سوق داده و از فرهنگ غنی اسلامی جدا سازد. البته از این نکته نباید غفلت کرد که امروز برخی با لباس روحانیت به دنبال انحراف مسیر امام (ره) هستند لذا زمزمه می‌کنند که ما تا ابد نمی‌توانیم با آمریکا قهر باشیم.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در ادامه به سه ویژگی امام(ره) اشاره کردند:

  1. مراقبت: که از دوران طلبگی که ایشان تمام تلاش خود را داشتند که در همه حالات زندگی تمام رفتار او منطبق با مبانی اسلامی باشد.
  2. اراده: امام(ره) می‌فرموند: ای عزیز سعی کن اراده قوی داشته باشی که اگر نتوانی اراده را تقویت کنی مانند حیوان از دنیا خواهی رفت.
  3. از خودرستن و خود را ندیدن: او بت نفس را شکسته بود. لذا توانست بت شکن تاریخ باشد. رفتار امام بدون گفتار در دیگران اثر گذار بود ایشان مصداق کونوا دعاه الناس بغیر السنتکم بود.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی گفت: در ابتدای نهضت برخی از روی منافع شخصی و برخی از روی ناامیدی با امام و حرکت او مقابله می‌کردند اما امام (ره) با توجه به سه ویژگی ذکر شده حرکت را آغاز کرد و به نتیجه رساند. اگر حوزه امروز در مسیری که توسط امام (ره) ترسیم شده گام بر دارد می‌تواند مسیر را به سلامت و صلابت طی کند.

ایشان بیان کردند: حاج آقا مصطفی تربیت یافته چنین مکتبی است. وی با بیان این جمله از امام(ره) که فرمود: محیط خانواده اگر محیط الهی باشد اگر فرزند ببیند محیط خانواده محیط سالمی است فرزند خوب بار می‌آید. به بیان برخی از ویژگی های شهید مصطفی خمینی پرداختند:

۱ ـ ساده زیستی: زندگی حاج آقا مصطفی از زندگی معمول طلبه ها نیز ساده تر بود. زمانی لباس امام(ره) مندرس می‌شد همسر امام آن لباس را برای حاج آقا مصطفی ترمیم می‌کرد. حاج آقا مصطفی بسیار ساده زیست بود لذا این روحیه باعث شد که از کسی درخواستی نداشته باشد.

۲ـ دوری از آقازادگی: حاج آقا مصطفی در جایی حاضر می‌شد که به او نیاز بود و اگر نیاز به حضور او نبود درهیچ امری ورود نمی‌کرد ایشان علاوه بر اینکه آقا زاده بود خود آقا بود ولی از آقایی خود برای خود استفاده نکرد.

  1. توجه به مستضعفین: تا آنجایی که توان داشت با آنکه زندگی او در کمال سادگی بود طاقت نمی‌آورد که طلاب یا مردم در سختی باشند، او عشق به مردم داشت و تا توان داشت در صدد کمک بر می‌آید عشق او به مردم، ناشی از عشق ایشان به خدا بود.
  2. شهامت و شجاعت: کسی که به خدا رسیده و از خود رسته ‌باشد نمونه الا بذکر الله تطمئن القلوب می شود. در زمان تبعید امام(ره) شخصی در کوفه خطایی بزرگ انجام داد حاج آقا مصطفی در آنجا حاضر بود و با سیلی به گوش او زد این ماجرا در کوفه پیچید که یک طلبه ایرانی به یک عراقی سیلی زده او اهل امر به معروف و نهی از منکر بود و هراسی از این بابت نداشت.
  3. معرفت نسبت به ائمه طاهرین(ع) : آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(ره) در حال نوشتن شرح حال معصومین بود که با شهادت ایشان نا تمام ماند.

تاریخ پژوه انقلاب گفت: دفاع از امام و خط امام زمانی میسر است که ما خط امام و اندیشه‌های او را بشناسیم.

تمام تلاش دشمن سوق دادن مردم به ذلت و بی تفاوتی است لذا دیپلمات‌های ما دستگیر و اخراج می‌شوند ولی عکس العمل و واکنش قاطع انجام نمی‌شود.

استاد سید حمید روحانی در آخر گفت: دشمن دریافته که اگر طلاب در صحنه باشند و از نادیده گرفته شدن فرمایشات مقام معظم رهبری توسط برخی مسئولان گلایه کنند، این حوزه مطالبه گر، سد راه آنها خواهد شد لذا در تلاشند که حوزه را منزوی کنند اما علی رغم تلاش آنان حوزه زنده است.

امروز حوزه در خط مقدم مقابله با نااهلان است اگر حوزه در صحنه حضور داشته باشد زمینه رسوایی دشمن را ایجاد کرده است. ادامه راه امام و حاج آقا مصطفی این است که در صحنه حضور داشته و در امر تهذیب نفس قدم برداریم و اهل امر به معروف و نهی از منکر باشیم.