فضائل امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) در کلام نبوی

فضائل امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) در کلام نبوی

پنجشنبه, ۱۴ اسفند, ۱۳۹۹

به مناسبت ولادت حضرت علی(ع) مراسم جشنی با سخنرانی جناب آقای دکتر مجد فقیهی در روز چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹، در نمازخانه دانشگاه معارف اسلامی برگزار ‌گردید.

 

دکتر مجدفقیهی با بیان روایتی از کتاب بحارالانوار علامه مجلسی در خصوص محبت امیرالمؤمنین علی(ع) گفت:

شخصی نزد پیامبر اکرم(ص) آمد و گفت: شما ما را به اسلام دعوت کردید و ما مسلمان شدیم و بعد فرمودید که نماز بخوانید و روزه بگیرید و… و ما دیدیم که این اعمال، کارهای خوبی است و ما نیز انجام دادیم و سپس ما را از کارهایی نظیر زنا و غیبت و… نهی کردید و ما قبول کردیم و این اعمال ناپسند را کنار گذاشتیم. هم اکنون فرستاده شما آمده و به ما می‌گوید که باید داماد شما علی ابن‌ابیطالب را دوست بداریم؛ راز این مسئله چیست؟ ما این کار را عبادت نمی‌شماریم.
حضرت فرمود: خداوند به خاطر پنج خصلت، محبت علی(ع) را واجب کرده است:
اول: در روز جنگ بدر و بعد از جنگ، جبرئیل بر من نازل شد و فرمود: خداوند به شما سلام و درود می‌رساند و می‌گوید: امروز من به علی(ع) در برابر فرشته‌ها مباحات کردم.
دوم: در روز جنگ احد نشسته بودم که جبرئیل بر من نازل شد و فرمود: خداوند به شما سلام و درود می‌رساند و می‌گوید: من نماز و روزه را بر شما واجب کردم ولی کسی که مریض است درباره او استثنائاتی وجود دارد (مثلا نشسته نماز بخواند و یا روزه نگیرد) و همه واجبات من استثنائاتی دارد الا یک واجب که محبت علی(ع) است که هیچ استثناء و رخصتی در آن وجود ندارد.
سوم: خداوند هر کتابی را نازل کرد و هر خلقی را که آفرید، یک سیدی را برای آن قرار داد؛ قرآن، سید کتب آسمانی است و جبرئیل سید فرشتگان الهی و من محمد(ص) سید انبیاء الهی هستم و علی(ع) سرور و سید اوصیاء است.
چهارم: خداوند در قلب من این مطلب را افکند که حب علی(ع) شجره طوبایی است که خدا به دست خودش او را کاشته است.
پنجم: جبرئیل بیان می‌کند زمانی که قیامت می‌شود خداوند منبری را در یمین عرش قرار می‌دهد و پیامبران در یسار عرش هستند و پیامبر اکرم(ص) بر روی منبر می‌نشیند و حضرت علی(ع) در کرسی‌ای در سمت راست عرش و کنار منبر پیامبر(ص) می‌نشیند.

 

برای دریافت صوت کامل سخنرانی اینجا کلیک نمایید.

منبع خبر: مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی