مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی

اهم فعالیت‌های مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی در حوزه‌های ذیل است:

۱ـ امور فرهنگی و فوق برنامه

۲ـ امور دانشجویان و رفاه

 

 

 امور فرهنگی و فوق برنامه

اهم فعالیت‌های فرهنگی و فوق برنامه در حوزه‌های کاری ذیل می‌باشد:

  1. انجمن‌های علمی دانشجویی

به منظور حمایت، تقویت و ترویج فرهنگ و اخلاق علمی در دانشگاه‌های کشور، تقویت روحیه و بنیه علمی دانشجویان مستعد و توانمند و فراهم آوردن زمینه‌های مناسب برای فعالیت‌های علمی، همچنین بهره‌گیری از توانمندی و خلاقیت آنان در تحقق توسعه علمی و نهضت تولید علم و جنبش نرم افزاری انجمن‌های علمی دانشجویی در حوزه‌های مختلف دانش، طبق آیین نامه ابلاغی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حمایت دانشگاه، انجمن‌های علمی تشکیل می‌شوند و به فعالیت می‌پردازند.

در حال حاضر هشت انجمن علمی دانشجویی در دانشگاه معارف اسلامی به فعالیت مشغول است:

 

ردیف نام انجمن نام استاد
۱ اخلاق اسلامی دکتر محمدجواد فلاح
۲ انقلاب اسلامی دکتر امیر محسن سیاه­پوش
۳ تاریخ و تمدن اسلامی دکتر امیر محسن عرفان
۴ قرآن و متون اسلامی دکتر کامران اویسی
۵ مبانی نظری اسلام دکتر حسن پناهی آزاد
۶ مدیریت فرهنگی دکتر رضا ابروش
۷ مشاوره دکتر جعفر جدیری صابونی
۸ تبلیغ دین دکتر محسن قنبری نیک

۱-۲. نشست­های علمی

از مصادیق و عرصه‌های فعاليت انجمن‌های علمي دانشجویی در دانشگاه‌، برگزاری نشست‌های علمی است که در روشهای ذیل برگزار می گردد:

۱-۱-۲. حضوری

۲-۱-۲. وبینار

۳-۱-۲. نشست‌های مهارتی

۴-۱-۲. کرسی‌های آزاد اندیشی

دانشگاه معارف اسلامی در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، در خصوص ضرورت راه‌اندازی کرسی‌های مناظره، نقد، نظریه پردازی و آزاداندیشی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با هدف نهادینه‌سازی آزادی بیان و تضارب آراء با رعایت اخلاق و منطق گفت‌وگو و ایجاد فرصت قانونی و عادلانه برای عرضه آزادانه آراء، دیدگاه‌ها و سؤالات پیرامون موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه از دیدگاه‌ها و با رویکردهای مختلف دیگر و آگاهی از نظرات دیگران، اقدام به برگزاری کرسی‌های اندیشی نموده است.

  1. فعالیت‌های مناسبتی

فعالیت‌هایی که در مناسبت‌های مذهبی و ملی در ایام سال برگزار می‌گردد.

۱-۳. رویه­ای: منظور، برنامه‌هایی است که طبق روال بصورت روزانه یا هفتگی در دانشگاه برگزار می شود.

۲-۳. مقطعی: منظور، برنامه‌هایی است که در مناسبتهای ملی و مذهبی و در امور غیر مترقبه برگزار می‌شود.

  1. برگزاری مسابقات

به منظور ارتقاء سطح علمی و برای ایجاد روحیه نشاط و سلامتی در بین دانشجویان، هر ساله مسابقاتی

 

    1. برگزار می‌گردد:

۱-۴. علمی و فرهنگی

۲-۴. ورزشی

 

  1. اردوها

جهت تامین روحیه نشاط و آشنایی دانشجویان با مراکز علمی و سیاحتی، این دانشگاه اردوهای متعددی را برگزار نموده است. یکی از اردوهایی که هر سال به منظور آشنایی دانشجویان جدیدالورود دوره کارشناسی ارشد با فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانشگاه­های کشور برگزار می‌شود اردوی دانشجویان جدیدالورود است که در یکی از دانشگاه­های کشور برگزار می­گردد، تاکنون چند اردو در دانشگاه­های: فردوسی مشهد، علوم پزشکی کاشان، اصفهان و بوعلی سینای همدان برگزار شده است که البته به دلیل شیوع ویروس کرونا این برنامه در حال حاضر برگزار نمی گردد.

 

 

  1. بسیج دانشجویی

بسیج دانشجویی به عنوان یکی از تشکل های دانشجویی در سال ۱۳۶۷ با فرمان امام راحل (ره) تشکیل شد و اینک با گذشت سه دهه، این تشکل به عنوان یکی از گروه های تاثیر گذار در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت است.
اهم فعالیت‌های بسیج دانشجویی:

      1. تحقق فرامین و رهنمودهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری(مد‌ظله‌العالی)
      2. تقویت روحیه همکاری و مسئولیت پذیری
      3. بسط فرهنگ و تفکر بسیجی
      4. دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌های گوناگون
      5. برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و تعامل باسایر دانشگاه‌ها
      6. برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌ها و میتینگ‌های علمی، سیاسی و فرهنگی
      7. بسط فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت
      8. برگزاری اردوهای جهادی
  1. نشریات

مدیریت دانشجویی فرهنگی دانشگاه برای زمینه سازی جهت تولید و توسعه دانش در گستره معارف اسلامی و تبلیغ دین، متناسب با نیاز دانشجویان رشته های: مدرسی معارف اسلامی و توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی و برای اطلاع رسانی نسبت به فعالیت‌هایی که در سطح دانشگاه صورت می‌گیرد اقدام به انتشار دو نشریه نمود.

۱-۷. دوفصلنامه مطالعات معارف اسلامی

این فصلنامه بر اساس مصوبه دهمین جلسه شورای فرهنگی دانشگاه در تاریخ ۱۲/۱۰/۹۴ ، دارای امتیاز معادل نشریات علمی- ترویجی است و هدف از این فصلنامه زمینه سازی جهت تولید و توسعه دانش در گستره معارف اسلامی و تبلیغ دین، متناسب با نیاز دانشجویان رشته‌های مدرسی معارف اسلامی و توسعه و تبلیغ فرهنگ دینی می‌باشد.

۲-۷. نشریه روزنه

این نشریه بصورت دوفصلنامه به چاپ می‌رسد و هدف از انتشار آن، بازتاب فعالیت‌های شش ماهه بخش‌های مختلف دانشگاه، (معاونت‌ها و مدیریت‌ها) می‌باشد.

 

 

 

فعالیت‌های مربوط به امور دانشجویی

  1. صندوق خیریه امام علی (ع)

با عنایت به ضرورت حمایت از دانشجویان نیازمند و رفع بخشی از نیازهای ضروری ایشان، به‌همت جمعی از افراد نیکوکار، به‌منظور کمک به رشد و شکوفایی استعدادهای دانشجویان نیازمند و همچنین بهره‌گيري از توانمندي‌هاي مادي و معنوي خيّرين و تشويق و ترغيب توانگران و نيك‌انديشان در حمایت از دانشجویان نیازمند، دانشگاه معارف اسلامی اقدام به تاسیس صندوق خیریه امام علی(ع) نمود.

اهم فعالیت‌های صندوق خیریه امام علی (ع):

۱-۱. کمک‌های نقدی

۲-۱. کمک‌های غیر نقدی (بسته های معیشتی)

۳-۱. وام‌های ضروری

 

  1. وام‌های دانشجویی

وام دانشجویی از طریق صندوق رفاه وزارت علوم به دانشجویان واجد شرایط پرداخت می‌شود. دانشجویان می­توانند در هر نیمسال تحصیلی در بازه زمانی که از سوی صندوق رفاهِ دانشجویان وزارت علوم جهت ثبت نام وام­های دانشجویی اعلام می‌شود، با مراجعه به پورتال دانشجویی صندوق رفاه (bp.swf.ir) نسبت به تکمیل و ثبت نام وام‌های مورد نظر اقدام نمایند.

شرایط عمومی برای دیافت وام:

ـ اولویت نیاز مالی، صلاحیت اخلاقی و رعایت شئون دانشجویی، عدم استفاده از بورس تحصیلی، عدم اشتغال به کار در زمان دریافت وام دانشجویی (به استثناء کار دانشجویی)

ـ سپردن تعهد محضری با ضامن معتبر

ـ ثبت نام در حداقل تعداد واحدهای مورد لزوم طبق مقررات آموزشی (دانشجوی تمام وقت)، مشروط نبودن در دو نیم سال قبل

ـ حداکثر مدت مجاز استفاده از تسهیلات رفاهی برای کلیه وام‌ها در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته ۴ نیمسال و دکتری ۸ نیم­سال از تاریخ شروع به تحصیل  میباشد.

انواع وام های پرداختی صندوق رفاه دانشجویان:

۱-۲. وام تحصیلی

به دو صورت تحصیلی عادی و تحصیلی ویژه دکتری از محل منابع صندوق رفاه پرداخت می شود.

۲-۲. وام ضروری

وام ضروری بر اساس رویدادهای زیر شامل:

۱- موارد خاص؛ تولد فرزند ـ فوت اقوام درجه یک ـ حادثه در سوانح و تصادفات ـ بیماری های خاص و پر هزینه خود دانشجو یا یکی از افراد تحت تکفل ـ سایر موارد به تشخیص رئیس صندوق رفاه

۲ـ دانشجویان برتر، نمونه کشوری و مبتکر (طبق آیین نامه صندوق)

۳ـ حوادث و بلایای طبیعی (طبق آیین نامه صندوق)

۴ـ دانشجویان قهرمان ورزشی (طبق آیین نامه صندوق)

۵ـ دانشجویان توان خواه (نابینا، کم بینا، ناشنوا، کم شنوا و معلول جسمی حرکتی)

۶ـ ازدواج

با ارائه مدارک و اسناد معتبر در بازه های زمانی آیین نامه، به دانشجویان در هر ترم قابل پرداخت می باشد.

۳-۲. وام ودیعه مسکن

وام ودیعه مسکن از منابع بانک قرض الحسنه مهر ایران و با معرفی صندوق رفاه دانشجویان قابل پرداخت می باشد.

۴-۲. وام شهریه تحصیلی

وام شهریه برای دانشجویان نوبت دوم به صورت ترمی از محل منابع صندوق پرداخت می شود.

توجه: تنها وام شهریه برای دانشجویان نوبت دوم (به ترتیب غیر شاغل و شاغل)  قابل پرداخت می باشد و سایر وام ها مربوط به دانشجویان روزانه می باشد.

   بازپرداخت وام:

دانشجو حداکثر ۳ ماه پس از فارغ التحصیلی با مراجعه به امور دانشجویی و  پرداخت ۱۰ درصد مبلغ وام­ها،  نسبت به تقسیط آن اقدام نماید.

تبصره: جهت شروع بازپرداخت بدهی به صندوق رفاه دانشجویان سقفی به شرح ذیل تعیین گردیده است: کارشناسی ارشد ناپیوسته ۵/۲ سال (۵ ترم) و دکتری ناپیوسته ۴ سال (۸ ترم).

  1. عمره و عتبات دانشجویی

هر سال بر اساس اعلام ستاد مرکزی عمره و عتبات دانشگاهیان، دانشجویانی که دارای شرایط لازم باشند، اقدام به ثبت نام در سایت عمره و عتبات دانشگاهیان می‌نمایند که بعد از انجام قرعه کشی توسط ستاد مرکزی، اسامی به دانشگاه جهت انجام سایر مراحل ارسال می‌گردد.

  1. ازدواج دانشجویی

دانشجویانی که تاریخ عقد آنها در سالِ منتهی به زمان ثبت نام ازدواج دانشجویی است، می‌توانند در مراسم ازدواج دانشجویی که هر سال از سوی ستاد مرکزی ازدواج دانشجویی اعلام می‌شود ثبت نام نمایند.

  1. انتخاب دانشجوی نمونه کشوری و ممتاز

انتخاب دانشجوی نمونه براساس فعالیت­های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در دانشگاه و در مدت تحصیل صورت می­گیرد.

۱-۵. انتخاب دانشجوی نمونه کشوری:

در هر سال تحصیلی بر اساس اطلاع رسانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از دانشجویانی که دارای شرایط دانشجوی نمونه کشوری باشند از طریق سایت مربوطه ثبت نام و مدارک آنها پس از تأیید به صورت الکترونیکی به وزارت علوم ارسال می­گردد.

 

۲-۵. دانشجوی ممتاز داخلی:

هر سال به مناسب روز دانشجو، از دانشجویان ممتاز و فعال در عرصه‌های علمی و فرهنگی تجلیل به عمل می‌آید و شاخص و معیار دانشجوی ممتاز از سه حیث علمی، پژوهشی و فرهنگی مورد بررسی قرار می گیرد. از نظر علمی، نمرات درسی دانشجو مورد ارزیابی قرار می گیرد و معدل ترم و کل دانشجو باید ۱۷ به بالا باشد و از نظر پژوهشی، مقاله و کتاب و سایر آثار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و از نظر فرهنگی، شرکت و مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و انجمن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

  1. فرصت مطالعاتی خارج از کشور

از اقدامات دیگر در این بخش، رایزنی و اقدام جهت گرفتن سهمیه فرصت مطالعاتی خارج از کشور در مقطع دکتری می‌باشد. تاکنون با رایزنی‌های انجام شده با اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج از کشور سه سهمیه کامل فرصت مطالعاتی خارج از کشور و همچنین تعداد نامحدود سهمیه پنجاه درصد فرصت مطالعاتی خارج از کشور اخذ شده است که دانشجویان دارای شرایط معرفی شده‌اند.

  1. خوابگاه دانشجویی

با توجه به جذب دانشجویان غیر بومی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، خوابگاه دانشجویان راه‌اندازی گردیده است. خوابگاه مذکور دارای یک اتاق سایت؛ مجهز به چهار دستگاه رایانه با امکان اتصال به اینترنت و استفاده از نرم افزارهای علوم اسلامی می‌باشد.

هزینه اقامت در خوابگاه دانشجویی به دو صورت اقامت شبانه و ترمی بر اساس اعلام صندوق رفاه دانشجویان  در هر ترم اخذ می گردد.

دانشجویان به ترتیب اولویت ترم های پایین تحصیلی تا حداکثر ترم پنجم در صورت وجود ظرفیت می توانند از خوابگاه استفاده نمایند.

  1. تغذیه دانشجویی

به منظور تأمین بخشی از نیازهای تغذیه ای دانشجویان، دانشگاه در ایام فعالیت های کلاسی ترم های تحصیلی در قالب ارائه یک وعده ناهار به دانشجویان، فعالیت می نماید که قیمت و نحوه رزرو و دریافت در شروع فعالیت های کلاسی هر ترم تحصیلی به اطلاع دانشجویان می رسد.

  1. بیمه دانشجویی

دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه، با پرداخت هزینه سالانه اعلام شده از سوی صندوق رفاه دانشجویان، مشمول استفاده از بیمه دانشجویی می­شوند.

۱-۹. بیمه حوادث

بیمه حوادث، بیمه­ای است که دانشجویان را در مقابل واقعه ناگهانی ناشی از یک عامل خارجی که بدون قصد و اراده بیمه شده بروز کرده و منجر به جرح و نقص عضو، از کارافتادگی و یا فوت گردد، در تمام اوقات شبانه روز بدون قید زمان و مکان بیمه می­کند.

دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه، با پرداخت هزینه سالانه اعلام شده از سوی صندوق رفاه دانشجویان، مشمول بیمه حوادث می­شوند.

دانشجویانی که بر اساس توضیحات فوق دچار حادثه شوند می‌توانند با ارائه اسناد پزشکی معتبر به امور دانشجویی از خدمات بیمه حوادث دانشجویی استفاده نمایند.

 ۲-۹. بیمه درمانی سلامت

کلیه دانشجویانی که تحت پوشش هیچ بیمه پایه­ای (تامین اجتماعی، خدمات درمانی، نیروهای مسلح و کمیته امداد و …) نباشند و افراد تحت تکفل (همسر و حداکثر سه فرزند) آنها می‌توانند با پرداخت حق بیمه اعلامی از سوی صندوق رفاه دانشجویان  به ازای هر نفر از بیمه درمانی سلامت بهره مند گردند. در صورت امکان و داشتن شرایط ۵۰ درصد هزینه فوق از طریق صندوق رفاه دانشجویان پرداخت و جزء دیون دانشجو محسوب می‌گردد.

 

  1. کمیته انضباطی

در کمیته انضباطی به تخلفات: سیاسی، اخلاقی، آموزشی و اداری دانشجویان رسیدگی می­شود. احکام صادره از سوی کمیته انضباطی، با توجه به نوع تخلف، تنبیهاتی از قبیل: تذکر و اخطار شفاهی، تذکر کتبی و درج در پرونده، محرومیت از تحصیل به مدت یک تا چند نیم سال تحصیلی، اخراج از دانشگاه و … را به دنبال دارد.

از آنجا که اکثر دانشجویان این دانشگاه از میان طلاب و فضلاء هستند موارد تخلف انضباطی بسیار کم است.

  1. کار دانشجویی

بر اساس اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشجویان علاقه مند و متقاضی بر اساس اولویت‌های اعلام شده در قالب کار دانشجویی می‌توانند با دانشگاه همکاری نمایند.

از جمله زمینه‌هایی که دانشجویان می توانند در صورت وجود ظرفیت و درخواست قسمت های مربوطه با دانشگاه در زمینه کار دانشجویی همکاری نمایند، عبارتند از:

ـ همکاری در زمینه امور خوابگاه

ـ همکاری در زمینه برگزاری مسابقات ورزشی

ـ همکاری در زمینه طراحی کارهای گرافیکی

ـ همکاری در زمینه پردازش اطلاعات

ـ همکاری در زمینه پیاده سازی متون

ـ همکاری در زمینه برگزاری مراسم (اجرا، مداحی و …)

ـ همکاری با انجمن‌های علمی دانشجویی

– ترجمه متون فارسی به انگلیسی

ـ همکاری در زمینه های پژوهشی و آموزشی