نشست علمی: «هوش مصنوعی و آینده زیست‌بوم بشر»

نشست علمی: «هوش مصنوعی و آینده زیست‌بوم بشر»

یکشنبه, ۱۲ آذر, ۱۴۰۲

به همت انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ فرهنگی و با همکاری مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه معارف اسلامی، نشست علمی «هوش مصنوعی و آینده زیست‌بوم بشر» با حضور دکتر سید مرتضی موسویان؛ عضو هیئت علمی دانشگاه سوره و مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران در روز دوشنبه ۶ آذرماه در سالن امام رضا (علیه‌السلام) این دانشگاه برگزار شد.
دکتر موسویان، سخنان خود را با تحلیلی بر سخنان مقام معظم رهبری درباره رسانه و ابزارهای نوین ارتباطی و هوش مصنوعی آغاز کردند. ایشان متذکر شدند که رهبری در سال ۱۳۹۴ از تحول و نظم نوین جهانی یاد کردند و به همه آحاد جامعه به ویژه نخبگان و مسئولان کشور فرمودند که باید برای کنشگری در این نظم نوین آماده باشید؛ چرا که عصر فناوری جدید، همراه خود فرهنگ و روش استفاده می‌آورد.
دکتر موسویان، خطاب به دانشجویان و حاضرین در نشست بیان داشتند؛ که دانشجویان دانشگاه‌های ما به ویژه در این گونه مراکز علمی که دغدغه‌های انقلاب و ارزش‌های اسلامی را بیشتر پیگیری می‌کنند و با اهداف مشخصی تشکیل شده‌اند، باید کنشگر و نقش‌آفرین در این عرصه‌های نوین ارتباطی باشند؛ چراکه این بسترهای رسانه‌ای مانند: هوش مصنوعی و متاورس و شبکه جامعه پردازش امروز، بستر دگر ساخته است. زندگی بشر امروز و آینده در بستر آن شکل می‌گیرد و بدون نقش‌آفرینی و بسترسازی مناسب، زیست بشر به دست دیگران شکل گرفته و ساخته می‌شود.
استاد موسویان در ادامه بیان کردند: دنیا امروز دارد به تحول انقلاب رسانه‌ای نزدیک می‌شود؛ چراکه در آینده همه چیز آدرس‌دهی و کدگزاری می‌شود؛ حتی اشیاء و همه چیزهایی که پیرامون ما هست و از آن استفاده می‌کنیم، دارای کد خاصی خواهند شد و از طریق نرم‌افزارهای نوین، رصد و مدیریت می‌شوند. اینکه چه کسانی و چگونه هدایت و مدیریت می‌شوند، اهمیت و ضرورت نقش کنشگری ما را این فضای بیشتر نمایان می‌کند.
ایشان با اشاره به توصیه حضرت امام خمینی(ره) در منشور روحانیت که خطاب به روحانیون و حوزه‌ها فرمودند: روحانیت و حوزه‌ها اذهان جامعه را جهت می‌دهند. یادآوری شدند که امروزه نیز، ایجاب می‌کند تا حوزه‌ها و طلاب در عرصه نظم نوین و هدایت‌گری جدید انسان ورود داشته باشند و به رسالت خود عمل کنند.
ایشان در ادامه، بخش‌های فرایندی شبکه‌های رسانه‌ای نوین را شامل: ۱. بخش اول پردازش؛ ۲. متاورس؛ ۳. هوش مصنوعی؛ ۴. محیط معرفی کردند و در توضیح افزودند: هوش مصنوعی؛ به دنبال آن است تا در سخت‌افزار و نرم‌افزار یک وحدتی ایجاد کند و خود ربات‌ها، تحلیل کنند به صورت آگانه و کنشگری کنند؛ به صورت آگاهانه. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی می‌خواهد به سلول‌های شبکه‌ای جامعه، قدرت تصمیم‌گیری بدهد. مثال: وقتی با بیمارستان تماس گرفتید، نمی‌دانید با انسان پزشک در حال گفتگو هستید یا ماشین کارگزار پزشک، چون وقتی پزشک نباشد. ماشین شبیه‌سازی شده پزشک جوابگو است. شکل‌گیری این وضعیت، در یک وضعیت شبکه‌ای رخ می‌دهد؛ مفهوم شبکه یعنی؛ دسترسی همه‌کس، همه‌جا، همه‌وقت و همه‌چیز است. چون این دنیای متاورس و هوش مصنوعی بعد فیزیکی ندارند و نامحدود و بدون مرز است.
دکتر موسویان در ادامه افزودند: دانشگاه‌ها باید در محیط فضای مجازی برای پردازش اطلاعات و کنشگری و کمک به رشد بشری حضوری فعال داشته باشند؛ چراکه طراحی بستر زیست‌بوم آینده بشر، توسط همین متخصصان و نخبگان اتفاق خواهد افتاد و اگر جامعه مؤمنانه نقش‌آفرینی نکند، دیگران این زیست‌بوم را طراحی خواهند کرد. بر این اساس در دنیای رسانه‌ای مجازی و فناوری نوین، نخبگان علمی و دینی مؤمن و دغدغه‌مندان عرصه ظهور، بایست پایه‌گذار بستر جامعه اطلاعات در فضای مجازی و ترسیم آینده زیست‌بوم بشر باشند.
شایان ذکر است این نشست با حضور جمعی از دانشجویان، اساتید و محققان دانشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
براي دريافت فايل صوتي نشست اينجا كليك كنيد.

منبع خبر: مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی