گزارش نشست «بررسی ابعاد پیدا و پنهان اعتراضات اخیر»

گزارش نشست «بررسی ابعاد پیدا و پنهان اعتراضات اخیر»

سه شنبه, ۱۰ آبان, ۱۴۰۱

با هماهنگی مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی دانشگاه معارف اسلامی، نشستی با موضوع «بررسی ابعاد پیدا و پنهان اعتراضات اخیر» در روز دوشنبه مورخ ۹ آبان‌ماه ۱۴۰۱ و با سخنرانی جناب آقای دکتر مهدی عباسی‌مهر (مدیر امور سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها) در سالن امام رضا(علیه‌السلام) برگزار شد.
دکتر عباسی‌مهر در ابتدای این نشست که با حضور اساتید و دانشجویان دانشگاه همراه بود، به تحلیل و چرایی وقوع اتفاقات اخیر از دو منظر جریان‌شناسی و جامعه‌شناسی اعتراضات و اطلاعات و داده‌های منجر به این حوادث پرداخت و پدیده اعتراض را فرآیندی از نوع مناسبات اجتماعات دانست و آن را پدیده‌ای طبیعی در تمام جوامع بشری خواند.
مدیر امور سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در ادامه صحبت‌های خود به تقسیم‌بندی اعتراضات مبتنی بر ساختار اجتماعی به دو مدل اعتراضات مبتنی بر ساختار عمودی و اعتراضات مبتنی بر ساختار افقی پرداخت و ویژگی‌ها و خصوصیات این دو مدل را بیان و به صورت مصداقی با اعتراضات چند سال اخیر ایران مقایسه کرد و اعتراضات اخیر را ترکیبی از هر دو مدل ذکر شده دانست.
دکتر عباسی‌مهر اعتراضات اخیر را اعتراضاتی نخبگانی و دانشگاهی خواند و نقش نخبگان جامعه را در این قضیه بسیار پررنگ و تأثیرگذار برشمرد. ایشان حفظ اعتراضات اخیر در دانشگاهها را دلیلی بر این ادعا خواند و حضور دانشجویان در این اتفاقات را گواهی بر مهم بودن مسئله اعتراضات اخیر در این قشر دانست.
تفاوت‌های نسل حاضر با نسل گذشته به دلیل حضور بیش‌ازحد فضای مجازی در زندگی امروزه، بحث بعدی دکتر عباسی‌مهر بود. ایشان در این زمینه به تأثیرات فضای مجازی در زندگی نسل امروزه و نقش آن در تبدیل اعتراضات به اغتشاشات و به خشونت کشیده شدن و ملتهب شدن فضای اعتراضات اخیر اشاره کرد.
در پایان این نشست، دکتر عباسی‌مهر پاسخگوی سؤالات حاضرین در جلسه بود.

منبع خبر: مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی