برگزاری مراسم جشن انقلاب

برگزاری مراسم جشن انقلاب

پنجشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۳۹۸

به مناسبت چهل و یکمین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی، مراسم جشنی با حضور استادان، دانشجویان و کارمندان دانشگاه معارف اسلامی و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در سالن اجتماعات شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی برگزار گردید.

استاد پناهیان در آغاز سخنرانی گفتند: هنگامی که خداوند مردم را به امر جامع دعوت می‌کند مردم حق ندارند بی توجهی کنند، اگر کسی کارداشت و خواست برود باید از پیامبر اجازه بگیرد و اگرکسی بدون اجازه برود ایمان ندارد «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُولَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ» خداوند درآیه بعد می‌فرماید: «لَا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنْكُمْ لِوَاذًا فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» علامه در المیزان «دعا الرسول» را دعوت رسول به امر جامع تفسیر می‌کنند، برخلاف برخی که صدا زدن رسول ترجمه کرده‌اند. بیانیه گام دوم هم امر جامع است که ولی امر مسلمین آن را بیان کرده‌اند. امر جامع است چون همه باید جمع بشوند و به آن توجه کنند و عملیاتی کنند، همه باید آن را اولا تشریح کنند بعد جا بیندازند و بعد هر کس به سهم خودش عملیاتی کند. امر جامع وحی نیست که فقط شأن رسول باشد. در تفاسیر، امر جامع را امر اجتماعی که نیاز به دخالت همگان دارد، دانسته‌اند پس امر جامع می‌تواند شأن ولایت باشد.

ایشان در ادامه به آسیب شناسی مواد درسی و فضای آموزشی حوزه اشاره کرده و گفتند: ما طلبه­‌ها بخاطر درس­هایی که در حوزه می‌خوانیم با جنس بیانیه گام دوم بیگانه‌ایم. ما کمتر آموزشها و درسهایی را دیدیم که به ما در شرح بیانیه دوم کمک کند و نگاه کارکردی به ما بدهد. ما به اموری محدود شدیم که آن امور ما را از متن جامعه جدا کرده است. ما به عنوان عالم دینی چگونه می‌خواهیم بیانیه گام دوم رهبری را پشتیبانی کنیم؟! تصور عمومی مردم از طلبه این است که او می‌آید سلسله‌ای از احکام فقهی فردی و مبانی کلامی اعتقادی به من می‌گوید. اگر خیلی روشنفکر باشد یک سلسله تفکر برای نقد فلسفه غرب دارد و تمام! در صورتی که موضوع بیانیه گام دوم “شیوه” حکمرانی است، توصیه به تمدن اسلامی نیست، بلکه طرح ریزی تمدن اسلامی است! ما دانش آموخته‌ای که در پی استخراج چگونگی‌ها از متون و مبانی دینی باشد نداریم! ما در مباحث نبوت و امامت هم به اثبات حقانیت می‌پردازیم ولی به “چگونگی” عملکرد ولایت نمی‌پردازیم و اساسا مواد درسی آن را در حوزه نداریم و فاصله بین علما، طلاب و حوزه با جامعه بخاطر نبود همین مواد درسی است. این فاصله خودش را در انتخابات و برخی نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد. البته مردم به علما احترام می‌گذارند، سکولار‌ها هم به عالم دینی احترام می‌گذارند، اما موقع رأی دادن می‌گویند شما دخالت نکن، شما به زندگی ما چکار دارید؟!

ایشان در بخش دیگر سخنانشان گفتند: ما اگر از تاریخ و سیره ائمه(علیهم السلام) و پیامبر هم حرف می زنیم بخش های فرعی را برجسته می کنیم. به لحاظ مبنایی ما قبول داریم اسلام در سیاست دخالت می کند و امر ولایت یک امر سیاسی است، اما در مورد “چگونگی” و “کارکرد” آن حرفی نداریم اصلا درس آن را نخوانده ایم و درگیر هم نبودیم! بیانیه گام دوم آن مقدار از “شیوه حکمرانی” را که غرب زده است خارج می کند و شیوه حکمرانی مطلوب را تبیین می کند. بیانیه گام دوم در سخنان رهبری سابقه دارد و ۲_۳ سال قبل از بیانیه، توضیحاتی در برخی فقرات بیانیه داشته اند. قبل از بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری تعریفی از مردم سالاری دینی ارائه دادند و گفتند: مردم سالاری دینی به این نیست که مردم فقط رأی بدهند، این بخشی از مردم سالاری دینی است. اگر مردم در اقتصاد مشارکتشان قوی باشد مردم سالاری دینی در بخش اقتصاد است. همچنین بخش های دیگر را برشمردند و بسیج را مظهر مردم سالاری دینی دانستند. بعد از بیانیه گام دوم ایشان در دیدار دانشجویی ماه رمضان سال گذشته در توضیح بیانیه گام دوم گفتند: بسیج می تواند در بخش های اقتصادی و معیشتی و اجتماعی فعالیت هایی بدون دخالت حکومت و بدون پشتیبانی دولت انجام دهد و نمونه هایی هم برای آن ذکر کردند. بعد از این صحبت ها بسیج فعال شد و به سراغ حل مسئله رفت. آقا در صحبت آذر ماه امسال شان در مورد بسیج گفتند: یک حلقه ای بین مردم و دولت در حال شکل گیری است و این همان “شیوه جدید حکمرانی” است که اسلام به دنبال آن است.

استاد پناهیان با اشاره به هرم قدرت در جامعه گفتند: هرم قدرت در جامعه ما ولایت، دولت(یعنی سه قوه) و مردم است که دولت در جامعه ما زیادی قوی شده است و مردم ضعیف هستند، مردم نگاهشان به دولت است و امروزه تنها شأن حزب الهی ها این شده که مطالبه کنند، این ساختار جواب نمی دهد! حضرت آقا به دنبال این هستند که بدنه مردم را تقویت کنند و بین مردم و دولت یک حلقه ای نیاز است و بسیج دانشجویی این حلقه را شکل داده است. این حلقه استعدادهای مردم را به روز می کند، مسائل مردم را شناسایی می کند، برای بالاسری ها تصمیم سازی می کند، در جزئیات بر عملکرد بالاسری ها دخالت می کند و بدنه مردم را سازماندهی می کند و… موتور انگیزه این حلقه میانی دین و ایمان است و اخلاق آنها ایثار است. اگر این حلقه شکل بگیرد خیلی از این گفتگو هایی سیاسی کنار می رود، کسی دیگر در حرص کسب مسئولیت نیست، زد و بند و رانتی وجود ندارد و برطرف خواهد شد. عدالت آوردن امام زمان(عج) یک درصدش گرفتن دزد است و ۹۹ درصد آن به “شیوه حکمرانی” و چگونگی توزیع ثروت و قدرت در جامعه برمی گردد و مهمترین کارکرد حکومت امام زمان (عج) احیای کسب و کار و سهولت کسب و کار است.

ایشان در تبیین کار ویژه بیانیه گام دوم گفتند: بیانیه گام دوم می گوید مردم و نخبگان و بسیجیان بپا خیزید خیلی از مشکلات را باید به دست خودتان حل کنید! تئوریزه کردن “قوی شدن مردم” به دست ما حوزوی هاست، مبانی و احکام آن را هم داریم! اما اینقدر که ما به اثبات حقایق و مبانی می پردازیم قرآن این کار را نکرده است، قرآن اکثرا به توصیف حقایق می پردازد و آثار و پیامد ها را توضیح می دهد. ما اگر بتوانیم حقایق دینی را به تصویر بکشیم لامحاله تصدیق به دین هم به دنبال آن می آید. مقام معظم رهبری با نوشتن بیانیه گام دوم طرحی در شیوه حکمرانی اسلامی در انداخته اند که نقطه مرکزی آن “قوی شدن” مردم، کوچک شدن دولت برای جلوگیری از انواع رانت ها و جلوگیری از عدم پیشرفت است. ایشان می خواهند یک حلقه میانی ایجاد شود و در این صورت عموم مردم ضعیف نخواهند بود.

ایشان در پایان با اشاره به وظیفه خطیر عالمان دین در مورد استنباط و استخراج “چگونگی ها” از مبانی دینی گفتند: عالمان باید بگویند “شیوه” زندگی درست اسلامی و سبک زندگی و سبک حکمرانی دقیقا چگونه است؟ ماحصل حرف دین در همه احکام فردی و آیات قرآن در “چگونگی” چیست؟ ما حوزوی ها “چگونگی ها” را باید استخراج کنیم امروز ما دچار خلاء پرداختن به “چگونگی ها” هستیم. آیت الله شاه آبادی استاد عرفان امام خمینی(ره) فنی در “چگونگی” وارد می شده است، امام هم از استاد شان این ذائقه را گرفتند و مقام معظم رهبری به عنوان شاگرد امام خمینی(ره) این نگاه را از امام خمینی(ره) گرفتند. مقام معظم رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، که سخنرانی های ایشان قبل از انقلاب بوده است، نکات کاربردی با ذهنیت کاملا اجتماعی برای جامعه دارند و با بیانیه گام دوم یک شیوه حکمرانی اسلامی را مطرح نموده اند.

در این مراسم باشکوه، گروه همخوانی سفیران کریمه به اجرای سرود پرداختند و از برگزیدگان مسابقات کتابخوانی تفسیر نور(مرحله اول و دوم) و بیانیه گام دوم و همچنین برگزیدگان مسابقات ورزشی که به مناسبت ایام الله دهه فجر برگزار شده بود تقدیر شد.

منبع خبر: مدیریت دانشجویی فرهنگی