برگزاری مراسم روز دانشجو

برگزاری مراسم روز دانشجو

سه شنبه, ۲۰ آذر, ۱۳۹۷

مراسم گرامیداشت روز دانشجو با برنامه های تریبون آزاد دانشجویی، پاسخ به پرسش های دانشجویان، تقدیر از دانشجویان ممتاز علمی و فرهنگی با سخنرانی ریاست محترم دانشگاه حجت الاسلام و المسلمین دکتر شاکری در روز یک شنبه ۱۸ آذر ۹۷ در سالن اجتماعات دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

رییس دانشگاه معارف اسلامی قم با بیان این که امروز لیبرال دموکراسی به یک چالش بزرگ تبدیل شده است، گفت: گفتمان مقاومت زمانی تقویت می شود که اندیشمندان جامعه باور کنند که لیبرال دموکراسی ناکارآمد است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر شاکری با اشاره به ضرورت فعالیت دانشجویان و طلاب در زمینه شکوفاسازی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: پژوهش ها و پایان نامه ها باید در راستای منافع ملی و جمهوری اسلامی نوشته شود.

وی ادامه داد: برای هر پایان نامه مبلغ بسیار قابل توجهی از بیت المال هزینه می شود، بنابراین همه باید در نظر داشته باشیم که پایان نامه هایی ارائه دهیم که کاربردی بوده، در جهت برطرف سازی نیازهای جامعه باشد و بتواند گره های موجود را باز کند.

حجت الاسلام شاکری خاطرنشان کرد: امروز وظیفه ما این است که در حوزه اسلامی سازی علوم فعالیت های بسیاری داشته باشیم و با این دیدگاه، سند الگوی پیشرفت را در این زمینه تکمیل کنیم.

رییس دانشگاه معارف اسلامی به شاخصه های گفتمان مقاومت اشاره و ابراز کرد: امروز شاهد هستیم که بسیاری از سردمداران نظریه لیبرال دموکراسی که پس از افول بلوک شرق خوشحال بودند و می خواستند این نظریه را در همه جوامع بشری مطرح کنند، در حال حاضر از این نظریه ابراز ناامیدی کرده و آن را به عنوان یک چالش می بینند؛ به عنوان مثال فوکویاما از اندیشمندان تبعه آمریکا که نظریه پایان تاریخش شهرت دارد، اخیراً در برخی مصاحبه ها، نظریه لیبرال دموکراسی را به چالش کشیده و انتخاب ترامپ بر اساس دموکراسی موجود را یک خطر بزرگ برای جوامع بشری به ویژه آمریکا دانسته است.

لیبرال دموکراسی به یک چالش بزرگ تبدیل شده است

وی با بیان این که لیبرال دموکراسی که به عنوان نسخه شفابخش غربی ها مطرح بود، امروز به یک چالش بشری تبدیل شده است، مطرح کرد: گفتمان مقاومت زمانی تقویت می شود که اندیشمندان جامعه باور کنند که لیبرال دموکراسی ناکارآمد است؛ امروز همه می دانیم که لیبرال دموکراسی رو به افول است، اما برخی هنوز هم شیفته غرب هستند.

حجت الاسلام شاکری تصریح کرد: این عمق فاجعه است که یکی از مسؤولان کشور که از بیت المال مردم حقوق می گیرد، هنگام سفر به امارات در پی کنسولگری آمریکا باشد تا برای خود و خانواده اش تابعیت آمریکایی اخذ کند، آن هم آمریکایی که دشمن آشکار جمهوری اسلامی ایران است.

رییس دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به این که نتیجه سازشکاری با دشمن چیزی جز ذلت و خواری نیست، تأکید کرد: تاریخ به ما نشان می دهد که هر ملتی که در برابر ظلم و استکبار مقاومت نکرد، محکوم به خواری و ذلت شد.

وی به تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه اشاره و بیان کرد: اگر این اتفاقات در خیابان های تهران رخ می داد، همه ضد انقلاب ها در سراسر جهان علیه نظام به تبلیغ می پرداختند و ایران را به عدم رعایت حقوق بشر محکوم می کردند، امروز کجا هستند تا مشاهده کنند کشورهایی که ادعای دموکراسی دارند با مردم معترض با چه وضعیت اسفباری برخورد می کنند.

حجت الاسلام شاکری با انتقاد از کسانی که علیرغم مشاهده بدعهدی های آمریکا هنوز هم از مذاکره دم می زنند، عنوان کرد: ما در زمان جنگ حتی گلوله توپ نداشتیم، اما امروز علیرغم تحریم های شدید توانسته ایم به یک قدرت موشکی و هسته ای تبدیل شویم؛ ما در زمان جنگ نفت را با ۹ دلار می فروختیم و با همان جنگ را اداره می کردیم، اما امروز یک عده مرعوب و ترسو از آمریکا می هراسند و این ترس را به بدنه جامعه منتقل می کنند.

حماسه ۱۶ آذر در جهت مبارزه با آمریکا شکل گرفت

رییس دانشگاه معارف اسلامی با تأکید بر این که حماسه ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ در جهت مبارزه با آمریکا شکل گرفت، ابراز داشت: امروز شاهدیم که مرعوبان غرب در حال معکوس کردن گفتمان مقاومت و مبارزه هستند و به جای مقابله با آمریکا و استکبار جهانی به رویارویی با انقلاب و نظام پرداخته اند؛ این افراد همان وادادگانی هستند که مطرح می کنند جمهوری اسلامی چرا در سوریه و عراق حضور دارد و نمی دانند که اگر ما در سوریه و عراق با داعش مقابله نمی کردیم هم اکنون شاهد حضورشان در مرزها و خیابان های کشورمان بودیم.

وی با بیان این که امروز وظیفه ما مقاومت در برابر تهاجمات دشمن است، گفت: نباید عده ای با استناد به گرانی های موجود، اصل نظام و انقلاب اسلامی را زیر سؤال برده و آن را مظهر ذلت بدانند؛ هر انقلابی باید برای رسیدن به شکوفایی هزینه بپردازد و در برابر فشارهای دشمن مقاومت کند؛ اگر به تاریخ قاجار و سرنوشت برخی کشورهای عربی که آمریکا آن ها را گاو شیرده می نامد نگاه کنیم، معنای ذلت را در خواهیم یافت.

حجت الاسلام شاکری در ادامه با انتقاد از عملکرد دولت در عدم تخصیص ارز مسافرتی به زائران اربعین حسینی تصریح کرد: کسانی که به کشورهای غربی مسافرت می کنند در نهایت عزت و احترام در فرودگاه امام خمینی(ره) ارز مسافرتی دریافت می کنند، اما کسانی که به کربلا برای زیارت امام حسین(ع) رفتند برای اخذ ارز مسافرتی، در عراق با مشکلات بسیاری مواجه شدند.

رییس دانشگاه معارف اسلامی افزود: با توجه به ظرفیت عظیمی که در اربعین حسینی وجود دارد، عده ای قصد داشتند تا این حماسه عظیم را از جایگاه ویژه ای که دارد ساقط کنند، از این جهت به مطرح کردن مباحثی پرداختند که میان عراقی ها و ایرانیان تفرقه بیاندازند، اما نتوانستند موفق شوند.

گفتمان مقاومت باید به وسیله دانشجویان تقویت شود

وی با بیان این که گفتمان مقاومت باید به وسیله دانشجویان تقویت شود، اظهار کرد: گفتمان مقاومت در سیره امام و رهبری این گونه بوده و هست که اگر همه جهان در یک سو قرار بگیرند، ایشان از راهی که انتخاب کرده اند منصرف نخواهند شد؛ امام خمینی(ره) به همه افراد جامعه آموختند که «ما می توانیم» در برابر آمریکا مقاومت کنیم و پیروز شویم.

حجت الاسلام شاکری خطاب به برخی غرب گرایان و مرعوبان آمریکا تصریح کرد: چرا از آمریکایی که ۴۰ سال است به صوروت پی در پی از ما شکست می خورد، غول درست می کنید و به دنبال آن هستید که دانشگاه ها را منفعل سازید؟

رییس دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به این که دانشجویان و طلاب باید نیازهای جامعه را شناخته و در راستای برطرف سازی آن نیازها تلاش کنند، خاطرنشان کرد: دانشگاه ها و حوزه های ما باید در راستای گفتمان انقلاب اسلامی حرکت کرده و با پشتیبانی از رهبری، نقشی جدی در پیشرفت جامعه ایفا کنند.

در ادامه جلسه و بعد از سخنان ریاست محترم دانشگاه معارف اسلامی نمایندگان دانشجوها در گرایشات مختلف به ایراد نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود در حضور ریاست دانشگاه معارف و معاونین ایشان پرداختند و ریاست دانشگاه و معاونین به اشکالات و سوالات دانشجویان پاسخ دادند. سخنرانی نماینده ی دانشجویان در گرایش ها:

    آقای کفاش (گرایش انقلاب اسلامی)

    آقای انصاری (گرایش مشاوره)

    آقای زارع خفری (گرایش تاریخ و تمدن اسلامی)

    خانم جباری (گرایش مبانی نظری اسلام)

    خانم فروزی (گرایش آشنایی با منابع اسلامی)

    آقای زارعی (گرایش مدیریت فرهنگی)

    خانم مظفری (گرایش اخلاق اسلامی)

    آقای حیدر قلی زاده (بسیج دانشجویی)

در پایان جلسه از دانشجویان ممتاز علمی و فرهنگی در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد تجلیل به عمل آمده هدایایی به رسم یاد بود به ایشان تقدیم گردید. تقدیر از دانشجویان ممتاز علمی و فرهنگی:

مقطع ارشد:

نفر اول: خانم فائزه حسین خانی

نفر دوم: آقای محمد هاشمی حسین آبادی

نفر سوم: آقای محمد سالاری

نفر سوم: خانم نجمه قافی

مقطع دکتری:

نفر اول: آقای سهراب مقدمی شهیدانی

نفر دوم: آقای عیسی مولوی وردنجانی

نفر سوم: خانم مرضیه ورمزیار

منبع خبر: مدیریت دانشجویی فرهنگی