برگزاری نشست «اخلاق انتخاباتی»

برگزاری نشست «اخلاق انتخاباتی»

چهارشنبه, ۳۰ بهمن, ۱۳۹۸

نشست «اخلاق انتخاباتی» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رهدار عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و به همت انجمن علمی دانشجویی اخلاق اسلامی در روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه ۹۸ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر دهدار به بیان ۶ نکته در حوزه اخلاق انتخاباتی پرداختند.

ایشان در بیان نکته اول گفت: انتخابات در حوزه اندیشه و عمل سیاسی، یکی از مصادیق مشارکت سیاسی است یعنی در ادبیات علوم سیاسی، مصداق بارز مشارکت سیاسی شهروندان را انتخابات ذکر می کنند.

دکتر رهدار نکته دوم را اینگونه مطرح نمودند که تمام انتخابات‌ها و مشارکت‌های سیاسی یک اصل حاکم دارد و هرگونه تصمیم گیری و کنش سیاسی در بستر آن انتخابات باید در ذیل این اصل حاکم باشد و آن اصل حاکم این است که خروجی انتخابات باید افزایش سرمایه اجتماعی نظام سیاسی شود و رعایت و توجه این اصل مستلزم ارتقای شعور سیاسی نامزدها و مردم است.

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) نکته سوم را انتخابات و عصبیت عنوان کردند و گفتند این مسئله انتخابات و عصبیت، مانیفست‌های حزبی ما را به رفتارهای متعصبانه جاهلی می‌کشاند. انتخابات این اتفاق را نباید برتابد.

نکته چهارم بحث فقه الاخلاق انتخابات است؛ اخلاق فقهی در انتخابات، غیر از اخلاق به معنی عام دینی در انتخابات است.

دکتر رهدار مورد پنجم را نقش کانتکس در دوز اخلاق دانستند و گفتند ممکن است در انتخابات خبرگان به عنوان نامزد شرکت کننده، رفتاری سر زند که غیر اخلاقی تلقی شود ولی عین همین رفتار برای شرکت در انتخابات شوراها، غیر اخلاقی تلقی نشود.

ایشان نظارت بر اخلاق انتخاباتی و به تعبیر دیگر ضمانت‌های اجرای اخلاقی انتخاباتی را به عنوان مورد ششم عنوان کردند و گفتند: معمولا دو ضامن وجود دارد که یکی قانون است و دیگری خود مردم هستند. مردم زمانی می توانند ضامن باشند که ارتقای شعور سیاسی در آنها صورت گرفته باشد و بحث‌های اخلاق جمعی آنها هم رشد کرده باشد.

در پایان جلسه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر رهدار به سوالات دانشجویان پاسخ دادند.

منبع خبر: مدیریت دانشجویی فرهنگی