سخنان دکتر باقر زاده در جمع دانشجویان دانشگاه معارف اسلامی در باره شاخصه های مجلس مطلوب

سخنان دکتر باقر زاده در جمع دانشجویان دانشگاه معارف اسلامی در باره شاخصه های مجلس مطلوب

یکشنبه, ۷ اسفند, ۱۳۹۰

در این جلسه حجت الاسلام
والمسلمین دکتر باقرزاده عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام
خمینی(ره) و دکتر یعقوب توکلی عضو هیات علمی دانشگاه معارف اسلامی در
باره شاخصه های مجلس مطلوب به ایراد سخن پرداختند.
دکتر باقرزاده در جمع دانشجویان دانشگاه معارف اسلامی در باره جایگاه
مردم در انتخابات اظهار داشت:
"در باره حضور مردم در انتخابات دو دیدگاه اصلی وجود دارد: یکی اینکه
وظیفه حاکمیت و حاکمان و حکومت اجرای اسلام است و مردم موضوع اجرا
هستند. بنابر این باید حکم اجرا شود و مردم سرتسلیم فرود آورند؛ چرا که
حکم، حکم خداست و مردم گریزی از پذیرش حاکمیت ندارند.
این نوع نگرش به ماهیت حکومت، بیشتر در میان اهل سنت وجود دارد که نوع
شدید آن را می توان در گروه طالبان و القاعده مشاهده نمود."
وی با بیان اینکه در این باره دیدگاه دیگری وجود دارد که آن دیدگاه به
شیعه اختصاص دارد، افزود:
"دیدگاه اول در اندیشه شیعه جایگاهی ندارد. دیدگاه شیعه برگرفته از
دیدگاه امام علی (ع) است. آن حضرت در نهج البلاغه مواضع و دیدگاه های
خود را در خطبه ها و نامه ها ارائه نموده است. دیدگاه امام بیانگر آن
است که مردم مجری اسلام هستند و اجرای اسلام به دوش تک تک مردم نهاده
شده است و مردم باید آن را مطابق اسلام اجرا نمایند و مردم در اجرای
قوانین اسلامی مکلفند تا از ورود امور غیر اسلامی اجتناب ورزند و
حاکمیت را به کسی که خدای متعال مشروع ساخته، واگذار نمایند.
اگر مردم مسلمان بخواهند اسلامی عمل کنند، این حاکمیت به امیرمومنان
(ع) منجر خواهد شد و غیر ایشان هرگز به حکومت نخواهد رسید.
در اینکه حاکمیت و مشروعیت از آن خداست، بحثی وجود ندارد اما اینکه این
حاکم مشروع می تواند بدون رضایت مردم، حاکمیت الهی خویش را با زور بر
مردم تحمیل کند، اینگونه نیست. امام علی (ع) می فرماید: «ان هذه امرتکم؛
امر حکومت از آن شماست.»
حضرت امام بر اساس این اصل و قاعده شیعی وقتی انقلاب پیروز شد و نظام
شاهنشاهی سقوط کرد و قوای مسلح و قدرت به دست انقلاب افتاد و مطابق عرف
و روال همه دنیا حکومت و حاکمیت به امام و انقلابیون رسید و ایشان می
توانست هرگونه که مصلحت دانست بر مردم حکومت کند ولی بر خلاف این رویه
پذیرفته شده حضرت امام از مردم خواست تا به پای صندوق های رای حاضر
شوند و نظرشان را در باره اینکه «جمهوری اسلامی آری یا نه» به صندوق
های رای بیاندازند."
دکتر باقر زاده با اشاره به این مطلب که «جمهوری اسلامی آریِ» ملت
ایران در ۱۲ فروردین سال ۵۸ به مثابه «حضور الحاضر و قیام الحجه بوجود
الناصر» امام علی(ع) پس از قیام سال ۳۵ هجری است، افزود:
"مدل حکومتی امام علی(ع) مدل حکومتی دموکراتیکی نیست که مردم هر چه
گفتند، بپذیرد. به این جهت امام برای اعمال حق حاکمیت خود از مردم
اجازه نمی گیرد که چگونه حاکمیت کند بلکه حاکمیت آن حضرت مبتنی بر کتاب،
سنت رسول خدا(ص) و عدالت است.
حضرت امام خمینی نیز با الهام از دیدگاه امام علی(ع) به عنوان فقیه و
کارشناس اسلام جز بر مدل «جمهوری اسلامی» نظری ندارد. از این رو از ملت
می خواهد که نظرشان را در باره مدل «جمهوری اسلامی» که آری یا نه اعلام
نمایند. به این خاطر اگر کسی دیدگاهی مثل جمهوری دموکراتیک و مانند آن
داشته باشد، در اندیشه امام ارزش و جایگاهی ندارد."
وی با اشاره به شواهد تاریخی نقش حضور راهبردی مردم در دوران آغازین
نظام جمهوری اسلامی بیان داشت:
"بر اساس مدل حکومتی حضرت امام، مردم نمایندگانی را به عنوان خبرگان
قانون اساسی به مجلس فرستادند تا در باره چگونگی ساختار حکومتی به
تدوین قانون اساسی بپردازند. با اینکه این امر پس از گفتگو و مباحثه
کارشناسی به تصویب نمایندگان خبره رسید و این امر به صورت غیر مستقیم
توسط مردم انجام شد، امام بدان بسنده نکرد و از مردم خواست تا به پای
صندوق ها بروند و در باره مجموعه تدوین یافته و کلیت آن نظر «آری یا نه»
خویش را به صندوق ها بیاندازند.
اینها شاهد آن است که حضور مردم در صحنه انتخابات حضور مصلحتی، تاکتیکی،
ویترینی و تشریفاتی نیست.
حضرت امام این نقش فعال مردم در صحنه را به عنوان نقش استراتژیک،
راهبردی و شرط انجام واجب می‌داند.
حضور مردم در تمام عرصه ها و صحنه های دفاع از انقلاب به معنای این است
که حضور آنها رکن اساسی برای مشروعیت و ادامه کار نظام است. حاکمیت از
یک سو موظف است مردم را بر سر کار نگه دارد و مردم نیز شرعا از سوی
دیگر موظف هستند در صحنه حضور یابند."
وی با اشاره به اهمیت مجلس شورای اسلامی در نظام جمهوری اسلامی خاطر
نشان ساخت:
"مجلس محل وضع قوانین و جاری ساختن خون سالم در رگ جامعه است. قوانین
درست به منزله خون سالمی است که در پیکر جامعه به حرکت در می آید."
ایشان وظیفه مهم دیگر مجلس را نظارت بر اجرای درست قوانین در کشور
اعلام کرد و با توجه به جریانات اقتصادی اخیر کشور افزود :
"وظیفه دیگر مجلس نظارت است. مردم و رهبری از نظارت مجلس رضایت ندارند.
در صورت توجه مجلس به انتظارات رهبری و مردم، شاهد جابجایی پول در
جریانات اخیر نبودیم."
عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) انتخابات اخیر
مجلس نهم را برای نظام جمهوری اسلامی بسیار حساس دانست و افزود:
"این انتخابات از نظر کوتاه مدت و بلند مدت دارای حساسیت است. از نظر
کوتاه مدت باید نمایندگانی به مجلس فرستاد که معتقد به راه عزت و
مقاومت در برابر دشمن باشند. از نظر بلند مدت نیز باید قانون گذاری در
اولویت قرار گیرد و بین نامزد متعهد و متخصص می بایست نامزد متعهد را
انتخاب کرد؛ چرا که نماینده متعهد به خاطر تعهدش از تخصص دیگران بهره
می برد اما متخصص بی تعهد از تخصص خود نیز در این مسیر استفاده نخواهد
کرد."
وی با اشاره به اینکه در قانون گذاری می بایست چشم انداز مورد توجه
قرار گیرد، خاطر نشان ساخت:
"در چشم انداز دو مسئله محوری وجود دارد: یکی رتبه اول بودن در منطقه
که باید با بازنگری در آن به دنبال چشم انداز فرامنطقه ای آن باشیم؛
دوم الهام بخش بودن در کشورها و عرصه های بین المللی و قاره ای. زمانی
ما می توانیم الهام بخش باشیم که به بسط نظام بیاندیشیم و ما امروز در
شرایط دهه نخست نظام نیستیم که تنها به فکر حفظ نظام باشیم. از این رو
باید به فکر آن باشیم که چه سازوکارها، سیاست ها، قوانین، دیدگاه ها و
مواضعی می تواند ما را به الهام بخش بودن در مجامع بین المللی هدایت
کند.
امروز مسلمانان منطقه به الهام بخش بودن ما می نگرند. به این جهت
اقتصاد، فرهنگ، معماری، پوشش و بانکداری ما باید متناسب با فضای اسلامی
و به معنای واقعی اسلامی باشد.
ما در مدل مردم سالاری دینی باید الهام بخش باشیم. نماینده ای که هنوز
به این بلوغ سیاسی نرسیده است که بر اساس اصل ۵۷ قانون اساسی قوای سه
گانه باید زیر نظر رهبری باشند یعنی چه؟ به درد این نظام نمی‌خورد."