مراسم عید ولایت

مراسم عید ولایت

پنجشنبه, ۱۵ شهریور, ۱۳۹۷

به مناسبت عید سعید غدیر خم، مجلس جشنی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حائری پور روز چهارشنبه ۷ شهریور ۹۷ در نمازخانه دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

حجت الاسلام و المسلمین حائری پور به ذکر نکاتی در موضوع غدیر و اهمیت آن پرداخت؛ ایشان بعنوان نکته اول فرمود: ما باید در مورد فضیلت عید غدیر اهتمام بیشتری داشته باشیم، هم اهتمام به تبلیغ و ترویج آن و هم خودمان عنایت ویژه به این عید الله الاکبر داشته باشیم. در روایات ما، عید غدیر به عنوان بزرگترین عید اسلامی مطرح شده است.

وی در بیان نکته دوم این سوال را مطرح کردند که؛ چرا غدیر به عنوان عید مطرح شده و این همه فضیلت برای آن ذکر شده است؟ و در پاسخ گفت: شاید بعد از بعثت پیامبر اسلام (ص)، بزرگترین اتفاق در عالم، انتصاب امام علی(ع) به مقام ولایت و امامت است. البته باید تبیین شود که نصب امام امیرالمومنین(ع) به امامت فقط مختص غدیر نیست بلکه به قولِ علامه شرف الدین از اول بعثت این مسئله مورد تاکید پیامبر(ص) بوده است.

ایشان در نکته سوم به تبیین نصب امام از جانب خداوند پرداخت و با بیان روایتی از کتاب کمال الدین صدوق ضرورت نصب الهی امام را از زبان خود معصومین تبیین نمود.

وی در پایان به بیان ویژگی­های امام از زبان ائمه پرداخت و به فقراتی از زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه امام هادی(ع) اشاره نمود؛ در زیارت غدیریه امام هادی (ع) داریم: السلام علیک یا دین الله القویم و صراطه المستقیم؛ امیرالمومنین(ع) تمام دین است و اگر کسی به ولایت او راه پیدا کند به دین خدا راه پیدا کرده است. در زیارت جامعه داریم به سبب ولایت شماست که خدا همه معالم دین را به ما آموخته است، همه­ی دنیای ما بواسطه ولایت شما اصلاح شده است. ما هر جا به مشکل برخوردیم اگر بررسی کنیم به این خاطر است که در آن مشکل از ولایت اهل بیت پیروی نکرده­ایم. البته ولایت پذیری به عمل است و به شعار صرف نیست.

روایتی در بحار الانوار داریم که می­فرماید: کسی که خدا حب ائمه اهل بیت را نصیبش کند(البته محبت، جدای از ولایت به معنای پذیرش رهبری نیست) تمام خیر دنیا و آخرت به او رسیده است، کسی تردید نکند که این آدم بهشتی است. بخاطر اینکه در حب اهل بیت بیست خصلت وجود دارد که ده تای آن در دنیا و ده تای دیگر در آخرت است.

رسول خدا (ص) در مورد على بن ابى طالب (ع) فرمودند: آگاه باشيد هر كس على را دوست بدارد، مرا دوست می‌دارد و هر كس مرا دوست بدارد، خداوند از او راضى است و هر كس خدا از او راضى باشد، پاداشش را بهشت قرار می‌دهد. بدانيد، هر كس على را دوست بدارد، از دنيا نمی رود مگر اينكه از حوض كوثر بنوشد و از درخت طوبى بخورد و جايگاه خود را در بهشت ببيند. آگاه باشيد، هر كس على را دوست بدارد، نماز، روزه و شب‏ زنده‌دارى‌‏اش پذيرفته می‌شود و دعايش مستجاب می‌گردد. بدانيد، هر كس على را دوست بدارد، فرشتگان براى او طلب آمرزش می‌كنند و درهاى هشتگانه بهشت بر او گشوده می‌‏شود تا از هر درى كه بخواهد، بدون حساب وارد شود. آگاه باشيد، هر كس على را دوست بدارد، خداوند نامه عملش را به دست راستش می‌دهد و به حساب او همچون حساب انبيا رسيدگى می‌كند. بدانيد هر كس على را دوست بدارد، خداوند شدّت و سختى جان دادن را بر او آسان می‌كند و قبرش را باغى از باغهاى بهشت قرار می‌دهد. آگاه باشيد، هر كس على را دوست بدارد، خداوند به تعداد رگهاى بدنش از حوری‌هاى بهشت به او می‌بخشد و در مورد هشتاد نفر از اقوام و خويشانش، شفاعت می‌كند و به تعداد موهاى بدنش، از حوريان بهشتى و از شهرهاى بهشت برخوردار می‌شود. بدانيد، هر كس على را دوست بدارد، خداوند، ملك الموت (عزرائيل) را براى [قبض روح‏] او، آن گونه می‌فرستد كه براى پيامبران فرستاده می‌شود و ترس از نكير و منكر را از او برمی‌دارد و رويش را سفيد می‌كند، و او با حضرت حمزه سيد الشهداء همنشين خواهد بود. آگاه باشيد، هر كس على را دوست بدارد، خداوند، حكمت را در قلبش ثابت می‌كند و سخن درست را بر زبانش جارى می‌سازد و درهاى رحمت را به رويش می‌گشايد. بدانيد، هر كس على را دوست بدارد، در آسمانها و زمين، اسير خدا ناميده می‌شود. آگاه باشيد، هر كس على را دوست بدارد، فرشته‏‌ای از زير عرش او را صدا می‌زند: اى بنده خدا، عمل [به فرامين الهى‏] را از نو آغاز كن، زيرا خداوند تمام گناهانت را آمرزيده است. بدانيد، هر كس على را دوست بدارد، روز قيامت در حالى [به صحراى محشر] می‌آيد كه صورتش همچون ماه شب چهارده می‌درخشد. آگاه باشيد، هر كس على را دوست بدارد، بر سرش تاج پادشاهى گذاشته می‌شود، و لباس كرامت و بزرگوارى بر او پوشانده می‌شود. بدانيد، هر كس على را دوست بدارد، از پل صراط همچون برق جهنده می‌گذرد. آگاه باشيد، هر كس على را دوست بدارد، براى او، دورى از آتش جهنم و جواز عبور از صراط و امان از عذاب دوزخ نوشته می‌شود، نامه عملش گشوده نخواهد شد و كردارش سنجيده نمی‌شود و به او گفته می‌‏شود: بدون حساب به بهشت وارد شو. بدانيد، هر كس على را دوست بدارد، ملائكه با او دست می‌دهند و انبيا او را زيارت می‌كنند و خداوند، تمام حاجت‌هايش را برآورده می‌کند. آگاه باشيد، هر كس آل محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم را دوست بدارد، از حسابرسى و سنجش كردار و عبور از صراط، در امان است. بدانيد، هر كس بر دوستى آل محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم بميرد، من (رسول خدا) همنشينى او را با انبيا در بهشت ضمانت می‌كنم. آگاه باشيد، هر كس بر بغض و كينه آل محمّد بميرد، بوى بهشت را استشمام نمی‌‏كند. (بحار الانوار؛ ج‏۷ ؛ ص۲۲۱)