مراسم گرامیداشت سردار بزرگ اسلام، شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی

مراسم گرامیداشت سردار بزرگ اسلام، شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی

یکشنبه, ۱۵ دی, ۱۳۹۸

مراسم گرامیداشت سردار بزرگ اسلام، شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابروش در روز شنبه ۱۴ دی ماه ۹۸ بعد از نماز ظهر و عصر در نمازخانه دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

دکتر ابروش در ابتدای مراسم گفت: سردار حاج قاسم سلیمانی نماد جریان سازی در جبهه مقاومت و منطقه بود.

ایشان بیان داشتند: جریان سازی فرایند همراه سازی مخاطب است و این همراه سازی می­تواند در سطوح مختلفی اجرا شود. فرآیند جریان شناسی در ۳ مرحله اجرا می گردد که اولین آنها شناخت مخاطب است سردار سلیمانی در سالهای جنگ شناخت و تجربه­ خوبی از مخاطب منطقه­ای بدست آورده بودند. چنانچه در گزارشات منعکس یافته در اندیشکده­های جهانی مانند اندیشکده رند ایشان را فردی با تجربه معرفی می­نماید.

دکتر ابروش گام دوم در فرایند جریان سازی را اقناع مخاطب عنوان کردند که دارای مراتبی از قبیل مخاطب عابر پیاده که شامل مخاطبینی است که صرفا پیام انقلاب به آنها ارسال شده است، مخاطب منفعل که توجهش جلب شده و باید تلاش نمود این جلب توجه تداوم یابد. نوع سوم مخاطب، مخاطب انتخاب شده است که دارای هدفی مشترک هستند ولی فاقد همدلی می­باشند. نوع چهارم مخاطب، مخاطب تمرکز یافته است که علاوه بر هدف مشترک دارای حس همدلی و همدردی نیز هستند. چنین مخاطبینی باید مدیریت شوند تا بتوانند اهداف متعالی خود را محقق سازند. پنجمین نوع مخاطب، مخاطب سازمان یافته است. نقش سردار سلیمانی در مدیریت مخاطب تمرکز یافته و تبدیل آن به مخاطب سازمان یافته می­باشد. ایشان با مدیریت مخاطبین منطقه­ای و برقراری ارتباط اثربخش با آنها توانست گروه­های مقاومت را در منطقه احیاء، تقویت و ایجاد نماید.  گروه­هائی از قبیل: علویون، فاطمیون، زینبیون، کتائب حزب الله، لواء ابوالفضل العباس، عصائب اهل الحق، کتائب امام علی (ع)، حزب الله، انصارالله یمن، الحشدالشعبی، جیش المهدی، حرکه النجباء که امروز با سیاست­های خصمانه آمریکا در منطقه مقابله و جهاد می­کنند، نمونه­هائی از مخاطبین سازمان یافته هستند که این سردار عزیز در اقناع سازی آنها نقش مؤثری داشت.

ایشان در ادامه افزود: موسسه رند در برخی از گزارشات خود به نقش سردار سلیمانی در توسعه روابط و ارتباطات اثربخش بین گروه­های مقاومت اشاره می­نماید.

ایشان در بخش پایانی صحبت­های خود به مرحله­ی سوم جریان شناسی پرداختند و گفتند: مرحله­ سوم، تثبیت جریان است که مهمترین و حساس­ترین مرحله­ جریان است. لازمه­ تثبیت جریان، تداوم بخشی و گشایش در حرکت است و در مکتب شیعه مهمترین عنصر تثبیت جریان، خون است. و خون نماد شهادت است. کسانی که به  مقام شهادت نائل می­شوند نقش مهمی در جریانات اسلام ناب ایفا می­نمایند و همواره حضورشان در جریانات مهم قابل ادراک می­باشد. چنانچه در قرآن به این موضوع اشاره شده که « وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ أَمْوَاتًا  بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَ‌بِّهِمْ يُرْ‌زَقُونَ». ایشان با استناد به سخنان مقام معظم رهبری گفتند: خاصیت طبیعی شهادت، ایجاد برکت و تداوم و گشایش در حرکت به سمت تعالی و کمال است. بنابراین لازمه­ تداوم و استقرار جریان مقاومت که سردار سلیمانی در آن نقش مهمی ایفا می­نمود، نیل به مقام شهادت است که این شهید عزیز با خون خود مرحله سوم جریان سازی مقاومت را تضمین نمود و امید است با تحقق این مرحله هر چه زودتر شاهد محو اسرائیل و منکوب شدن نظام سلطه به ویژه آمریکا در کشورهای مسلمان باشیم.

این مراسم با ذکر مرثیه توسط مداح اهل بیت به پایان رسید.

منبع خبر: مدیریت دانشجویی فرهنگی