وبینار «مسئله کلامی جبر و اختیار، منعکس شده به شیوه رمان»

وبینار «مسئله کلامی جبر و اختیار، منعکس شده به شیوه رمان»

سه شنبه, ۲۸ بهمن, ۱۳۹۹

با همت انجمن علمی دانشجویی مبانی نظری اسلام دانشگاه معارف اسلامی، وبینار «مسئله کلامی جبر و اختیار، منعکس شده به شیوه رمان» با ارائه حجت‌‌الاسلام‌‌والمسلمین جناب آقای دکتر پناهی‌آزاد (معاون پژوهشی و عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی) و حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای سید مجتبی احمدپناه (دانشجوی مقطع دکتری رشته مبانی نظری اسلام) روز دوشنبه ۲۷ بهمن ماه ۹۹، برگزار گردید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمدپناه نشست را با روایتی از امام هادی(ع) آغاز نمودند و در ادامه و در توضیح روایت «الحکمه لا تنجع فی الطباع الفاسده» از لزوم تعمیق باورهای دینی برای اثربخشی معارف اهل‌بیت(ع) گفتند.
ایشان در ادامه به مقام علمی حضرت هادی(ع) و شرایط روزگار ایشان از نظر آشفتگی اعتقادی شیعیان اشاره کردند و به تبیین نامه امام هادی(ع) به مردم اهواز که در موضوع جبر و اختیار نوشته شده پرداختند. زبان تمثیلی حضرت و ترسیم صحیح رابطه خدا و بندگان برای تبیین نظریه امر بین الامرین از موارد مطرح شده این قسمت بود.
ضرورت نگارش رمان‌های اعتقادی و پیشینه آن میان متفکرین اسلامی و استفاده متفکرین غربی از این ابزار و غفلت امروز ما و تأکید مقام معظم رهبری بر ساده‌نویسی فلسفه و کلام اسلامی برای عموم مردم یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این وبینار بود.
حجت‌الاسلام سید مجتبی احمدپناه در بخش پایانی وبینار به معرفی رمان «نامه‌ای از تختگاه» و خلاصه داستان که بر محور این نامه نوشته شده پرداختند.
استاد پناهی آزاد نیز بر ضرورت استفاده از ابزار رمان برای ترویج مطالب و دروس معارف در دانشگاه معارف تاکید کردند و همه اساتید و دانشجویان این دانشگاه را به آگاهی دقیق بر گنجینه‌های معارف و ارائه و القای صحیح با شیوه‌های جدید فراخواندند.

منبع خبر: مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی