گرامیداشت میلاد حضرت زهرا(سلام الله علیها)
شنبه, ۲۵ بهمن, ۱۳۹۹به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) مراسم جشنی با سخنرانی جناب آقای دکتر مجد فقیهی در روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹، در سالن شهید سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.
دکتر مجد فقیهی در ابتدا با تشریح معنای لغوی اسم فاطمه در روایات گفت: محبت حضرت فاطمه(س) اکسیری است که اگر در جان هر کسی بیاید او را از جهنم جدا میکند، «فَطَمَ» یعنی بریدن، که در حضرت فاطمه(س) بر اساس روایات، جدا شدن از جهنم و شر و امثال اینها؛ «فَطَمَ مُحبِیهَا عَن النَّارِ»، محبت اهل بیت و حضرت زهرا(س) زمینه فوز به بهشت است. «لِأنَها فَطَمَ طَمَعَهُم»، فاطمه نامیدند چون طمع دشمنان را برید، تمام اصحاب قدرت میدانستند بعد از رسول خدا مسیر جانشینی در عترت پیامبر است لذا دختران و خواهران خودشان را به اصرار به ازدواج با پیامبر در میآوردند. یکی از فلسفههای تعدد زوجات پیامبر همین است، حضرت فاطمه(س) طمع اینها را برید. حضرت فاطمه(س) در جنبه جمالی، محبین را از نار جدا میکند و در جنبه جلالیِ خود طمع دشمنان را قطع کرد. «فُطِمَ عَن مَعرِفَتِهَا»؛ ما از معرفت حضرت زهرا(س) عاجز هستیم. البته نباید در شناخت اهل بیت و حضرت زهرا(س) تقصیر داشته باشیم و این ذوات مقدس را باید الگو قرار دهیم، اهل بیت تجلی اعظم الهی هستند و ما در عمل و رفتار باید از اهل بیت الگو بگیریم اما مقامات اهل بیت قابل الگو گیری نیست و ما به مقامات آن بزرگان نمیرسیم.
استاد دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به ادامه روایت در دلائل الامامه طبری گفت؛ «لقد کان طاعتُها مَفرُوضَهٌ عَلی جَمیع مَن خَلَقَ اللهُ»، اطاعت حضرت زهرا(س) بر همه مخلوقات الهی واجب است. قرآن ملک کبیر و عظیم را مختص به اهل بیت دانسته است. ملک کبیر برای آخرت است که در سوره انسان آیه ۲۰ میفرماید: «وَإِذَا رَأَيْتَ ثَمَّ رَأَيْتَ نَعِيمًا وَ مُلْكًا كَبِيرًا»، اگر آنها (اهلبیت) را در قیامت ببینی خداوند به آنها ملک کبیر داده است. کیفیت فرمانروایی آنها در عالم برزخ و قیامت آنجا مشخص میشود. اما ملک عظیم که مقامی دیگر از مقامات اهلبیت است برای این دنیا است؛ سوره آل عمران میفرماید «أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَى مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنَا آلَ إِبْرَاهِيمَ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَآتَيْنَاهُمْ مُلْكًا عَظِيمًا»، منظور از آل ابراهیم خاندان پیامبر است که خدا به آنها پادشاهی عظیم داده است. یعنی مقام مُطاع بودن بر همه عالم، آیه «أطِیعُوا الله وَ أطِیعُوا الرَّسول و أولوا الأمرِ مِنکُم»؛ که اولو الامر مطاعیت مطلق دارند که بعد از این آیه آمده است، بر همه خلائق اطاعت آنها مفروض است و ملک و ملکوت در برابر این ذوات مقدس خاضع و متواضع هستند.
دکتر مجد فقیهی در توضیح مقام علمی حضرت زهرا(س) گفت: خطبه حضرت زهرا یک دانشنامه کامل اعتقادی و جریان شناسی است. جمله به جمله این خطبه مویدات قرآنی و روایی دارد و این خطبه بخشی از علم حضرت زهرا(س) است. اگر خداشناسی و قرآن شناسی ما درست باشد این مقامات کاملا معلوم و مشخص است اما طاقت هر کسی به این معرفت از اهل بیت نمیرسد. شیعه باید معارف خود را به خدا و قرآن و پیامبر و اهل بیت بالا ببرد و در مراتب پایین معرفت نماند و این معارف بلند است که دلدادگی و عشق میآورد و این عشقها گناهها را میسوزاند و اطاعت و تسلیم میآورد. تا این معرفتها پیدا نشود این محبت خلوص پیدا نمیکند. معرفت امام و اهلبیت به زندگی جاهلی و غیر جاهلی ما گره خورده است. اهل بیت بزرگترین آیات الهی هستند، خدا در قرآن میفرماید: با رؤیت آیات آفاق و انفس خدا برای شما آشکار میشود. در روایات داریم بزرگترین آیات خدا اهلبیت هستند که اگر آنها را بشناسیم به مراتب بالای خداشناسی میرسیم.