گزارش نشست «بازپژوهی مبانی و ابتکارات امام خمینی(ره) در علوم حدیث و رجال»

گزارش نشست «بازپژوهی مبانی و ابتکارات امام خمینی(ره) در علوم حدیث و رجال»

سه شنبه, ۱۷ خرداد, ۱۴۰۱

نشست «بازپژوهی مبانی و ابتکارات امام خمینی(ره) در علوم حدیث و رجال» با همت انجمن علمی دانشجویی علوم قرآن و حدیث دانشگاه معارف اسلامی روز چهار‌شنبه مورخ ۱۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۰ صبح با ارائه حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر اویسی (عضو هیأت علمی دانشگاه معارف اسلامی) در سالن امام رضا(علیه‌السلام) برگزار گردید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر اویسی در ابتدای صحبت‌های خود، ضمن گرامیداشت دهه کرامت، سالگرد رحلت حضرت امام خمینی(ره) و سالروز شهادت شهدای پانزده خرداد، به تبیین شخصیت سیاسی، دینی و مدیریتی امام راحل پرداختند و ایشان را دارای نگاهی دقیق در تمامی این مباحث ازجمله بحث علوم حدیثی و رجالی دانستند، به‌طوری که مسائل حدیثی و رجالی نزد ایشان از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. همچنین ایشان سند حدیث را در عرض دیگر قرائن بررسی می‌کردند و به اصطلاح وثوق‌الصدوری بودند.
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف در ادامه ابراز داشتند: امام خمینی(ره) نیاز به علم رجال را تأکید می‌کردند و بارها از قواعد رجالی استفاده کردند. از کیفیت استفاده ایشان از قول رجالی، برمی‌آید که حجیت قول رجالی را از باب شهادت نمی‌دانسته زیرا گاهی با قول یک متخصص رجال، استدلال را انجام می‌دادند. بنابراین یا از باب شمول حجیت ادله خبر واحد در اینجا، قول یک رجالی را حجت می‌دانسته یا از باب رجوع به خبره و یا از باب حصول اطمینان. همچنین نسبت به برخی کتب و منابع حدیثی فرمایشاتی دارند. مثلاً درباره صحیفه سجادیه، برخی فقرات فقهی آن یا به عبارت بهتر برخی گزاره‌هایی که قابلیت برداشت فقهی دارد را به نحو موجبه جزئیه معتبر می‌داند. نسبت به برخی از افراد رجال نیز به نحو تصریح به ضعف یا وثاقت، توثیق یا تجریح نموده‌اند.
ایشان در ادامه مباحث خود به توثیقات خاص (شواهد دال بر مورد اطمینان بودن یک شخص در امر حدیث و روایت) اشاره نمودند و افزودند: امام(ره) صراحتاً به موارد توثیقات خاص تصریح ننموده‌اند اما نتیجه استفاده عملی ایشان، به این مطلب گواه است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر اویسی در خصوص توثیقات عام (راه‌هایی که به وسیله آن وثاقت عده‌ای با بیان ضابطه‌ای ثابت می‌شود) نیز مواردی را با ذکر نمونه اشاره نمودند.
عضو هیأت علمی دانشگاه معارف اسلامی در پایان مباحث خود، نظرات حضرت امام را در خصوص کتب و شخصیت‌های رجالی بیان داشتند و صحبت‌های خود را اینگونه خاتمه دادند: مرحوم امام خمینی(ره) به عنوان یک متخصص آشنا به مباحث ضروری علوم حدیث و رجال که در استنباط احکام کارایی دارد، به این مباحث آشنا بوده و دارای مبنا هستند.

منبع خبر: مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی