گزارش وبینار «بررسی راهکارهای جذاب سازی دروس معارف اسلامی»

گزارش وبینار «بررسی راهکارهای جذاب سازی دروس معارف اسلامی»

دوشنبه, ۳ آذر, ۱۳۹۹

وبینار با موضوع «بررسی راهکارهای جذاب سازی دروس معارف اسلامی» به همت انجمن علمی دانشجویی گروه قرآن و متون اسلامی دانشگاه معارف اسلامی، روز شنبه ۱ آذر ماه ۹۹ با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر عزت الله صالحی اصل (مدیرگروه معارف دانشگاه علوم پزشکی ارتش) برگزار گردید.
دکتر صالحی در طلیعه سخنان خود گفت: در جزیره العرب در زمان پیامبر اکرم(ص) ۱۷ نفر سواد خواندن داشتند و علت عدم تمايل به خواندن و نوشتن ننگ و عار دانستن خواندن و نوشتن بود. اما در دین اسلام موضوع علم به اندازه‌ای دارای اهمیت است که در اولين آيه‌اي كه بر پیامبر(ص) نازل شد به مساله خواندن و نوشتن پرداخته است.
ایشان در ادامه بیان داشت: يكي از كارهای مهم در دروس معارف، کاستن از حجیم سازی و توجه به روان گویی و روان نویسی است.
وی در بخش دیگری از جلسه با عنایت به آیه ۷۹ سوره آل‌عمران «مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن یُؤْتِیَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّهَ ثُمَّ یَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِّی مِن دُونِ اللَّهِ وَلَكِن كُونُوا رَبَّانِیِّینَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ» گفتند: اين آيه دلالت بر محوریت كتاب در تدريس دارد، به اين معنا كه، متنی كه تدريس مي‌شود از وزانت علمی برخوردار باشد تا هم استاد و هم دانشجو از مراجعه به این کتاب بهره برند.
ایشان یکی از اشکالات موجود در دروس معارف را متناسب نبودن کتاب‌ها با رشته تحصیلی دانشجویان عنوان کردند.
مدیرگروه معارف دانشگاه علوم پزشکی ارتش در بخش دیگری از سخنان خود، به اهمیت انسان شناسي و انتقال محتوای مناسب پرداختند و با استمداد به فرازی از دعاي ۲۷ صحیفه سجادیه (َاللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِهِ، وَعَرِّفْهُمْ مَا يَجْهَلُونَ، وَعَلِّمْهُمْ مَا لاَ يَعْلَمُونَ، وَبَصِّرْهُمْ مَا لاَ يُبْصِرُونَ) گفتند: برای اینکه دانشجویان به شناخت کامل از دین برسند، باید زمینه دستیابی آنان را به شناخت معرفتي، شناخت علمي و شناخت بصيرتي فراهم کنیم.
ایشان در بخش پایانی سخنانشان گفتند: در دروس معارف باید زمینه را فراهم کنیم تا دانشجو پژوهش محور شود. غربي كه در امور تجربي به پيشرفت علمي رسيده در اثر پژوهش محوری بوده است.

منبع خبر: مدیریت امور دانشجویی و فرهنگی