نشست تخصصی “بررسی بیانیه گام دوم انقلاب”

نشست تخصصی “بررسی بیانیه گام دوم انقلاب”

سه شنبه, ۲۱ اسفند, ۱۳۹۷

نشست تخصصی “بررسی بیانیه گام دوم انقلاب” با سخنرانی دکتر مظفر نامدار( عضو شورای عالی دانشنامه انقلاب اسلامی و سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد) و با همت انجمن علمی دانشجویی انقلاب اسلامی در روز سه‌شنبه ۱۴اسفند۹۷ در دانشگاه معارف اسلامی برگزار گردید.

در ابتدا دکتر نامدار خاطرنشان کردند؛ بیانیه گام دوم انقلاب یک منشور انقلابی و به تعبیری یک مانیفست برای انقلابی بودن و انقلابی ماندن است. هر منشوری سه رکنِ چه بودیم و چه هستیم و چشم انداز آینده ما چیست، را دارد و این بیانیه نیز شامل این سه رکن می‌باشد. باید توجه داشت که در منشورها اولویت و حق تقدم وجود ندارد همه‌ی بندها در نسبتِ با هم معنا و تعریف می‌شوند و نباید در فضای اولویت بندی قرار بگیریم این بیانیه یک بسته است که باید همه آن با هم دیده شود. این بیانیه یک گام به جلو است ما در سنت فکری شیعی به پدیده‌ها معمولا نگاه اشتدادی داریم یعنی از یک مرتبه به مرتبه دیگر می‌رویم و این به معنای آن نیست که همه چیز در مرحله قبل باطل بوده است.

ایشان در ادامه به ذکر نکاتی در مورد ادبیات منشورها پرداختند که برای فهم بیانیه باید مورد توجه قرار بگیرد؛

اولا: همه منشورها در حوزه سیاست تفسیر پذیر هستند و نمی‌توانند ارتجاعی باشند و توصیف آنها در مورد برگشت به عقب نیست. تفسیر پذیری آن به معنای رفتن از اجمال به تفصیل است، یعنی نکاتی وجود دارد که باید باز شود و نمی‌توانیم قرائت خودمان را بر آن تحمیل کنیم، باید عناصر خودش را تفسیر کنیم نه اینکه از جای دیگر به آن اضافه کنیم.

ثانیا: منشورها سرمایه‌ای برای تولید هستند نه برای مصرف که ۲ تا مقاله نوشته شود یا ۴ تا تجمع برگزار شود و بعد همه چیز تمام شود!

 ثالثا: منشورها قواعد بازتولید و به معنای خارج کردن ناخالصی‌ها هستند. در این فاصله ۴۰ ساله شاید برخی ناخالصی‌ها وارد شده است که این بیانیه معیاری برای خالص سازی است.

عضو شورای عالی دانشنامه انقلاب اسلامی در بخش دیگر سخنانشان گفتند: فلسفه و ضرورت صدور منشور در خود منشور وجود دارد. همه رخدادها و انقلاب‌های بزرگ یک جعبه سیاه دارند که باید بررسی شوند و رمز گشایی شوند و اگر این استعداد رمزگشایی در ما نباشد دچار عادی سازی می‌شویم. ما تجربه منشور را داشتیم، بیانیه قبول قطعنامه ۵۹۸ یک منشور بود و در فضایی آن قطعنامه توسط امام (ره) نوشته و صادر شد که ما نیاز به آن بیانیه داشتیم. شرایط پایان جنگ و… امروز نیز ما نیاز به این بیانیه و این مبادی تثبیتی داشتیم تا گذشته ما تایید شود و برای آینده راهنما باشد. یکی از ویژگی‌های این بیانیه توصیه‌ای بودن و نه دستوری بودن بیانیه است که نشانه حکیم بودن رهبر انقلاب است. حکیم هم نگاهی به گذشته دارد، هم به حال توجه داشته و مسیر و چشم‌انداز آینده را نشان می‌دهد.

سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد در پاسخ به سوال از راهبردهای عملیاتی کردن این بیانیه گفتند: خود این بیانیه یک راهبرد است.

ایشان در توضیح راهکار جزئی برای اجرایی کردن بیانیه گفتند: راهکار جزئی و عملیاتی کردن وظیفه مجریان و مسئولین است. راهکارها اقتضایی است و صدها ایده و اقتضا برای عملیاتی کردن و راهکار دادن برای یک فرد انقلابی وجود دارد و تعیین و تاکید بر یک ایده کار درستی نیست و محدود کردن و عادی سازی بیانیه است! در عادی سازی طوری وانمود می‌شود که این بیانیه یک پدیده مثل بقیه اتفاقات و پدیده‌ها است و هیچ نقطه برجسته‌ای در آن وجود ندارد که باید مراقب باشیم دچار عادی سازی نشویم.

منبع خبر: مدیریت دانشجویی فرهنگی